Competențe, conținuturi, concepte

Este normal să plătești profesorii la un nivel demn dat fiind impactul social al activității lor și complexitatea profesiei. Este normal să le ceri să-și facă fiecare treaba pentru care sunt plătiți în profesia pe care și-a ales-o, conform unor standarde profesionale bine determinate. Este foarte normal să le mai ceri să-și aducă la zi cunoștințele, să se adapteze la dinamica noilor generații, să fie deschiși la nou.

Este însă la fel de normal să-i sprijini financiar și logistic să facă ceea ce îți dorești de la ei sau să-și îndeplinească cât se poate de bine menirea. Este nevoie de sprijin real cu materiale didactice bine și coerent concepute, cu laboratoare dotate modern, cu exemple de bune practici, cu sprijin efectiv, concret la clasă. Doar astfel se vor simți parte dintr-un proiect educațional comun menit să dezvolte educația copiilor cărora își dedica o mare parte din viață.

Am participat săptămâna asta timp de două zile la Schule Schloss in Salem, Landul Baden-Wurttemberg ("Școala Castel" înființată de Kurt Hahn in 1920) la un atelier dedicat noilor programe de Științe de la Bacalaureatul Internațional (eu am mers la cel de Fizică, alți colegi la Biologie și Chimie). Grupurile la fiecare materie sunt in general reduse ca număr la astfel de ateliere (8-10 participanți). Pe lângă tot ce implică astfel de schimbări la nivel pedagogic (în acest caz schimbarea de paradigmă ține de predarea conceptuală) este de remarcat atenția care se dă susținerii școlilor și profesorilor cu tot felul de materiale ajutătoare dincolo de programă.

Adaug mai jos o foarte scurtă descriere a programei și o lista de materiale folositoare create de cei ce se ocupă cu programa. Amintesc că examenul de bacalaureat de la IB constă în 6 examene (între 2.5 ore și 4 ore fiecare) din tot atâtea arii curriculare (fiecare incluzând și un proiect intern de circa 3000 de cuvinte pe lângă examen), plus Teoria Cunoașterii și eseul extins de 4000 de cuvinte, plus portofoliul de CAS (comunitate, activitate, serviciu).

  • Prezentare generală a modelului de curriculum pentru noua programă. Cursurile de fizică, chimie, biologie ale IBDP (programa din clasele XI-XII) promovează predarea și învățarea bazată pe concepte pentru a stimula gândirea critică. Cursul se bazează pe trei piloni:

      - abordări ale învățării

      - natura științei

      - competențe

Acești trei piloni susțin un program experimental amplu și echilibrat. Pe măsură ce elevii progresează în cadrul cursului, ei se familiarizează cu tehnicile tradiționale de experimentare, precum și cu aplicarea tehnologiei. Aceste oportunități îi ajută să își dezvolte abilitățile de investigare și să evalueze impactul erorii și al incertitudinii în cercetarea științifică. Investigația științifică pune apoi un accent specific pe competențele bazate pe investigație și pe comunicarea formală a cunoștințelor științifice. În cele din urmă, proiectul de științe în colaborare (10 ore) extinde dezvoltarea comunicării științifice într-un context colaborativ și interdisciplinar, permițându-le elevilor să lucreze împreună dincolo de limitele fizicii. Conținuturile trebuie predate în 110 ore de 60 de minute (nivelul standard) sau 180 (nivelul avansat).

Materiale ajutătoare:

  • Standardele și practicile programului (Program Standards and Practices) reprezintă setul de principii de bază pentru școli și profesori pentru a asigura calitatea și fidelitatea în implementarea programelor (40 pagini)
  • Ghidul disciplinei (Subject Guide). Se ocupă de CE se predă și se învață. Conține programa, cum se face abordarea conceptuala si tematica a conținuturilor și competențelor ce urmează a fi predate și învățate la fiecare materie, lucrările practice, organizarea evaluărilor interne și a examenelor externe, proiectul de colaborare (84 de pagini)
  • Manualul de sprijin pentru profesori (Teacher Support Manual). Se ocupă de CUM se poate preda pentru o învățare optimă și eficientă. Conține detalii despre tot ce a fost menționat si descris în Ghid. Este de un ajutor enorm pentru activitatea zilnică, de la planificare până la evaluare (110 pagini cu exemple de examene/simulări pe diverse niveluri de notare cu explicațiile celui care le-a corectat).
  • Manualele (cam 600 de pagini la fiecare materie la Științe) conțin competențele, conținuturile, ce se poate face la lecții, cum se pot integra natura științei, îndeletnicirile practice, teoria cunoașterii in activitățile zilnice, exemple de lucrări practice, probleme, întrebări.

Mai multe fotografii pe pagina de facebook a autorului.


Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.