Despre rutine în educație (2)
de Laura Borbe
Vă spuneam aici că am deschis o serie de articole scurte și concentrate pe tema rutinelor în educație, scrise cu ajutorul Chat GPT. Precizez din nou acest lucru pentru că doresc să vă încurajez să-l utilizați. Intervenția mea, în dialogul cu IA, se concretizează în formularea întrebărilor, prezentarea răspunsurilor într-o ordine și sinteză ușor de urmărit și în selecția de informații relevante pentru practica școlară din România.
Dacă în articolul anterior clarificam De ce rutine în educație?, în cel de mai jos vă propun Rutine în funcție de timp. Urmează: 3. Rutine pentru dezvoltarea abilităților cognitive; 4. Rutine pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale; 5. Rutine la nivel de colectiv de profesori.
2. Rutine în funcție de timp
Pentru ca rutinele să se însușească, adultul, noi profesorii, ar fi de dorit să facem vizibile pentru elevi o serie de rutine, unele la început sau la final de an, altele la început sau pe parcursul unui modul ori unitate de învățare sau oră:
a. Proiectarea unităților de învățare din timp: prezentarea scopului și a obiectivelor unității; crearea unui plan de învățare sau a unui program care să ajute elevii să atingă obiectivele unității; identificarea cuvintelor cheie și a conceptelor care vor fi abordate în unitate; crearea unor activități și sarcini care să permită elevilor să-și aplice cunoștințele într-un mod relevant; evidențierea, pentru elevi, a legăturii dintre obiective - sarcini de învățare și sarcini de evaluare. Un mod extrem de util în practica mea se dovedește a fi proiectarea inversată sau understanding by design.
b. Construcția unei strategii de evaluare care să includă: evaluare inițială, formativă și sumativă, cu criterii de evaluare cunoscute de către elevi, cu bareme afișate, urmat de feedback care sprijină învățarea.
c. Setarea așteptărilor clare și a obiectivelor de învățare pentru elevi
d. Construirea unei relații puternice între profesor și elevi și între elevi, astfel încât să asigurăm un mediu sigur și pozitiv de învățare
e. Pregătirea din timp a materialelor de sprijin: fișe, planșe, teste etc.
f. Solicitarea de feedback specific de la elevi (aici formularele Teleskop ajută enorm) la final de activitate, oră, unitate, după evaluare, la final de an etc.
g. Oferirea de feedback care sprijină elevul în procesul de învățare
h. Rutine la nivelul orei de curs: revizuirea materialului anterior pentru a ajuta la transferul informațiilor în memoria pe termen lung; prezentarea scopului și a obiectivelor lecției; folosirea întrebărilor de stimulare a gândirii critice pentru a ajuta elevii să se gândească la materialul nou într-un mod critic și reflexiv; oferirea de feedback și clarificări după ce elevii își completează sarcinile.
Reflecție personală: ce rutine implementezi în diferite momente ale anului școlar? Ne dai o mână de ajutor completând formularul de aici, deschis în această săptămână.
- Continuarea mâine, în articolul următor: 3. Rutine pentru dezvoltarea abilităților cognitive
Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.