Despre rutine în educație (1)
de Laura Borbe
Vă propun o serie de articole scurte și concentrate pe tema rutinelor în educație. Le-am creat cu ajutorul Chat GPT și precizez acest lucru pentru că doresc să vă încurajez să-l utilizați. Intervenția mea, în dialogul cu IA, se concretizează în formularea întrebărilor, prezentarea răspunsurilor într-o ordine și sinteză ușor de urmărit și în selecția de informații relevante pentru practica școlară din România.
Această serie cuprinde articolele următoare: 1. De ce rutine în educație?; 2. Rutine în funcție de timp; 3. Rutine pentru dezvoltarea abilităților cognitive; 4. Rutine pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale; 5. Rutine la nivel de colectiv de profesori.
- De ce rutine în educație?
Termenul rutine se referă la acțiunile repetitive și obișnuite pe care le facem în mod regulat și care sunt adesea învățate și automatizate. În contextul educațional, rutinele sunt activități și strategii de învățare care sunt structurate, sistematizate și utilizate în mod conștient, asumat, regulat pentru a ajuta elevii să-și dezvolte abilități cognitive și socio-emoționale.
Prin utilizarea rutinelor, elevii devin obișnuiți cu procesele de gândire și de învățare, ceea ce-i poate ajuta să înțeleagă mai bine subiectele și să-și îmbunătățească performanța în general. Astfel, termenul rutine este folosit pentru a sublinia importanța repetiției și a structurării învățării, în vederea consolidării și dezvoltării abilităților. Prin folosirea rutinelor, profesorii pot crea un mediu de învățare consistent și structurat, care-i ajută pe elevi să-și dezvolte abilitățile de gândire critică, a celor socio- emoționale sau fizice, ori comportamentale, a abilităților de învățare și de rezolvare de probleme.
Pentru a putea implementa diferite rutine, ar fi de dorit ca noi, profesorii:
a. să cunoaștem diversitatea de rutine existente și să înțelegem modul în care acestea pot fi utilizate pentru a sprijini învățarea elevilor.
b. să înțelegem scopurile diferitelor rutine și să știm cum să le adaptăm pentru a obține rezultatele dorite.
c. să fim capabili să implementăm rutinele în mod eficient, prin stabilirea de reguli clare și prin oferirea de feedback constant elevilor. De subliniat că ceea ce se dovedește util, eficient, se transformă în rutină, doar dacă se repetă atât de des încât elevii pot anticipa ceea ce urmează, pot descrie și ei aceste rutine și le pot iniția și în absența profesorului.
d. să monitorizăm cu atenție progresul elevilor și să ajustăm rutinele în consecință, pentru a ne asigura că acestea sunt eficiente.
e. să evaluăm impactul rutinelor asupra învățării elevilor și să le ajustăm în mod regulat pentru a ne asigura că acestea sunt eficiente și că își ating scopurile.
Reflecție personală: ce rutine îți vin în minte, dacă te gîndești la propria ta activitate? Ne dai o mână de ajutor completând formularul de aici, deschis în această săptămână.
- Continuarea mâine, în articolul următor: 2. Rutine în funcție de timp
Teleskop găzduiește pe blog articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.