Două întrebări ale unui sondaj (cu eșantion de conveniență) și răspunsurile cititorilor

În 8 ianuarie 2023 am lansat pe pagina de facebook a platformei Teleskop un sondaj cu 5 întrebări. A putut fi completat de oricine a avut acces la link. Pentru că eșantionul nu este unul reprezentativ (ci este unul la care respondenții au fost disponibili și accesibili), vom expune răspunsurile primite doar la întrebările cu răspunsuri deschise, ele putând reprezenta un punct de pornire pentru dialog și reflecție.

Vă mulțumim tuturor celor care ați participat. Formularul este disponibil în continuare la finalul articolului.

A. Menționează 1-2 subiecte care te preocupă și pe care le cauți în articole sau evenimente.

Răspunsuri:

  • Exemple de buna practică/ cum fac învățarea vizibilă/noutăți în ceea ce privește metodele de predare, evaluare, planificare și proiectare/starea de bine la clasă/metode care să mă ajute să cresc atenția și concentrarea copiilor.
  • Metode de bună practică la clasa, de sănătate psiho-emoțională.
  • Perspective pedagogice asupra literaturii și strategii de învățare.
  • Despre bullying / oportunități de învățare.
  • Despre motivația elevilor/despre implicarea părinților.
  • Predarea bazată pe competențe/evaluarea standardizată.
  • Managementul clasei/tehnici motivante de învățare.
  • Învățarea bazată pe proiecte/proiectare inversă/plus dezvoltare personală și managementul timpului.
  • Sisteme de învățamânt/abordări didactice/comunități.
  • Cum să îi motivez pe elevi pentru învățare autentică și cum să îi ajut sa elimine negandirea.
  • Metode de predare-învățare moderne și eficiente. Politici publice.
  • Formarea/dezvoltarea profesională a profesorilor. Politici publice pentru educația de calitate.
  • Învățarea, formarea în general a copiilor din generația actuală (mai ales din ciclul primar și gimnazial). Caut sa aflu părerea (sau convingerile) profesioniștilor, practicieni mai cu seamă, în probleme de educație.
  • Caut "argumente" care să determine și să susțină o abordare fundamental diferită (într-un viitor apropiat) a strategiei/parcursului școlar de pregatire a copiilor pentru viața ce îi așteaptă. Ce am putea face noi cu experiența vieții noastre ca să gasim soluții?
  • Politici educaționale/proiecte sau inițiative ale unor fundații non-guvernamentale/ lansări de carte, apariții editoriale.
  • Evaluarea diferențiată, inteligența emoțională.
  • Gandirea critică și cum o dezvoltam la elevi. Standarde de evaluare.
  • Proiecte și activități care se desfășoară în biblioteci școlare.
  • Noile legi ale educației/educația pentru sănătate.
  • Proiecte cu finanțare PNRR/ activități, resurse postate.
  • Despre cum putem folosi cercetarea în educație. Despre cum putem încuraja rutine mai bune în școli, atât pentru profesori cât și pentru elevi.
  • Caut informații despre adopția tool-urilor educaționale în sistemele din lume.
  • Caut informații despre curriculum și metodologie didactică/ noutăți legislative.
  • Ce înseamnă un profesor bun? Predarea și evaluarea bazată pe competențe.
  • Sunt interesat mai degraba de subiecte care abordează mai general educația, în legatură cu diverse aspecte ale societății. Nu am un subiect anume, depinde de o serie de factori.
  • Educație și dezvoltare personală.
  • Opinii referitoare la schimbările din educație/soluții pentru provocările zilnice cu care se confruntă un director.
  • Caut autori care să nu aibă ca scop să îmi arate cât sunt de deștepți (sic), caut texte care sa îmi stârneasca interesul, curiozitatea, ideile sa fie argumentate.
  • Caut conținut interesant, relevant, pregătit.
  • Caut echilibru în cunoașterea realității.
  • Cum poate părintele să sprijine dezvoltarea gândirii critice a copilului său
  • Evaluare, metode noi

B. Menționează 1-2 autori pe care îi urmărești pentru cum scriu/expun conținut scris sau video. Ce anume apreciezi la fiecare dintre ei?

Au apărut în răspunsuri aceste nume, o parte de mai multe ori, le menționăm într-o ordine aleatorie. Motivațiile pentru alegerea acestora vor face obiectul unei postări viitoare. Oricum, vom transmite celor care au fost menționați motivele pentru care au fost nominalizați:)

Mircea Miclea, Constantin Lomaca, Doru Căstăian, Marcel Bartic, Dacian Dolean, Liliana Romaniuc, Anca Nedelcu, Oana Moșoiu, Anca Tîrcă, Oana Moraru, Daniel Funeriu, Ovidiu Pânișoară, Marian Staș, Cristina Bogdan, Adrian Opre, Daniel David, Zaiafet, Ema Olimpia Meșa, Gelu Duminică, Mircea Cărtărescu, Laura Borbe, Cristian Presură, Mihai Șora, Tatiana Cauni, Carmina Vakulovski, Ana-Maria Rusu, Andi Szekely, Constantin Cucos, Cornel Șomîcu, Emil Stan, Rick Beato, Jo Boaler, Robert Kaplinski, Huberman podcast, Ministerul Educatiei, John Hattie.

Notă: Întrebarile 1 si 2 au fost cu răspuns închis, referitoare la ce tip de rutine au cititorii pentru lecturarea de articole despre educație și de podcast-uri/video-uri. Întrebarea 5 a fost referitoare la momentul preferat pentru audierea/participarea la sesiuni organizate online/live. Sondajul a avut mai multe roluri, inclusiv acela de testare finală tehnică internă.

Extra: Un coleg ne scrie pe email că urmărește dialogul intre Stephen J. Dubner (co-autor al unei carti din domeniul economic, Freakonomics ) și Angela Duckworth - profesor de psihologie la Universitatea California. Podcastul se numeste No Stupid Questions si este o discutie (foarte placuta de urmărit) între cei doi, pe diferite teme de actualitate.   https://freakonomics.com/series/nsq/)

Vă mulțumim tuturor celor care au participat. Dacă doriți să contribuiți în continuare la lista de subiecte/autori/recomandări, formularul e disponibil în continuare aici.

Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.