Pledoarie pentru rutine (2)

Rutinele la clasă ajută atât elevul, cât și profesorul. Iată câteva motive pentru care merită să încercați, individual și colectiv să le introduceți în activitatea voastră.

Cu ce ajută elevii?

  1. Structură și predictibilitate: rutinele oferă un cadru structurat în care elevii știu la ce să aștepte și când să se aștepte la anumite activități. Asta le oferă un sentiment de siguranță și le reduce anxietatea legată de noutatea fiecărei lecții. Când elevii știu ce urmează, pot să-și gestioneze mai bine timpul și atenția, concentrându-se mai eficient asupra conținutului lecției. De exemplu, dacă un elev știe care este obiectivul urmărit în activitate, vede enunțul sarcinii, profesorul îi indică pașii sau îi oferă sugestii de rezolvare, elevul este implicat în rezolvare, în mod natural. Dacă e ceva în pregătirea lui, care nu îi permite să urmeze pașii, profesorul vede sau este chemat de elev și intervine cu feedback. De asemenea, sentimentul de siguranță îi permite elevului să accepte rezolvarea sarcinilor, chiar dacă nu sunt extrem de interesante. Așa cum spune Dan Ariely, dacă ceva are sens pentru noi, vom face acel lucru, chiar dacă este plictisitor.
  2. Consistență și coerență: rutinele ajută la menținerea unui mediu de învățare coerent și consistent. Prin stabilirea unor activități și proceduri standardizate, elevii se familiarizează cu așteptările și regulile clasei. Aceasta permite o tranziție mai ușoară între diferitele lecții și activități, ajutând elevii să se concentreze mai mult asupra conținutului și mai puțin asupra adaptării la un mediu în continuă schimbare. De exemplu, în interiorul unei unități de învățare, activitățile se leagă una de alta, dacă elevii văd cum s-au legat anumite teme în trecut, încep să facă predicții bune despre ce va urma, ceea ce le dezvoltă capacitatea de a face corelații, deducții.
  3. Dezvoltarea abilităților de organizare și gestionare a timpului: prin rutinele stabilite, elevii învață să-și organizeze timpul și să-și gestioneze resursele eficient. Ei învață să-și împartă timpul între diferitele sarcini și să se adapteze la ritmul și prioritățile clasei. Aceste abilități sunt valoroase în viața de zi cu zi și în învățarea pe termen lung.

Cu ce ne ajută pe noi, profesorii?

  1. Eficiență și economie de timp: utilizarea rutinelor ne permite să economisim timp prețios. Odată ce rutinele sunt stabilite și cunoscute de elevi, nu trebuie să explicăm în detaliu instrucțiunile și așteptările la fiecare lecție. Acest lucru duce la o desfășurare mai rapidă și eficientă a activităților, permițându-ne să ne concentrăm mai mult asupra conținutului și interacțiunii cu elevii.
  2. Gestionarea clasei și a comportamentului: rutinele bine stabilite contribuie la gestionarea clasei și la stabilirea unui mediu de învățare disciplinat. Elevii știu ce așteaptăm de la ei și învață să respecte regulile clasei. Rutinele pot ajuta la reducerea perturbărilor și a comportamentelor nedorite, oferindu-ne un control mai mare asupra fluxului lecțiilor.
  3. Creșterea eficacității predării și învățării: prin utilizarea rutinelor, putem crea un cadru coerent și structurat pentru predarea și învățarea conținutului. Aceasta facilitează o mai bună organizare a informațiilor, permite repetiții și revizii regulate și sprijină procesul de consolidare a cunoștințelor și competențelor în mintea elevilor.

Din experiența dvs. la clasă, ce alte argumente referitoare la beneficiile rutinelor ați mai putea aduce? Vă invităm să le menționați pe pagina de facebook.


Teleskop găzduiește pe blog articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.