Starea de bine eudemonistă și hedonistă
foto: Dreamstime

Un articol publicat de Anca Tîrcă în

Starea de bine eudemonistă și hedonistă

E important să aducem în școli starea de bine eudemonistă, care înseamnă orientare către creștere, motivație, împlinire, încredere în sine și asumarea unor scopuri pe termen lung atât de către elevi, cât și de către profesori. Este ceea ce menționez în definiția* pe care o dau stării de bine și anume, „a funcționa bine, pe mai multe planuri – cognitiv, social, spiritual, emoțional și fizic.”  

Este un proces dificil și de durată, care necesită o abordare la nivelul întregii școli, o bună planificare și organizare, formarea profesorilor și a directorului, astfel încât școala să crească, în timp, ca o casă a stării de bine. Această abordare aduce transformări majore, care vor avea impact supra vieții de adult a copiilor.

În același timp, amintesc că nu este de neglijat nici luarea în considerare a stării de bine de tip hedonist, care înseamnă organizarea unor momente sau activități care să aducă plăcere imediată, emoții pozitive, fericire, care să alunge gândurile negative și să dea satisfacții pe termen scurt. Această abordare este una care nu produce schimbări mari și sustenabile, dar este mai ușor de adus în școli, activitățile plac copiilor și mulți profesori sunt dornici să le organizeze.

Personal, cred că ambele abordări pot fi utilizate în școli, în procent de 80%-20%, cum sugera o cercetare pe acest subiect (Schotanus-Dijkstra et al., 2016), care concluzionează că, „dacă ambele se vor regăsi în viața personală sau instituțională, atunci starea de bine este la un nivel mai înalt decât dacă s-ar urma doar o cale.”

„Un grup al cercetării a urmărit doar calea hedonistă, unul pe cea eudemonistă, încă unul pe ambele și unul niciuna. Constatarea principală a fost că indivizii cu motive atât hedoniste, cât și eudemoniste – în comparație cu indivizii din celelalte trei grupuri – au avut cele mai favorabile rezultate în ceea ce privește vitalitatea, inspirația, afectul pozitiv și sensul în viață.” Adică au „înflorit” cel mai mult.

articol preluat de pe blogul „Despre educație - reforma la firul ierbii

*vezi Anca Tîrcă, „Hai cu starea de bine în școală!”, 2021, 2022

Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.