Taxonomia lui Bloom (5)

de Laura Borbe

Probabil aceasta este una din cele mai cunoscute taxonomii, dar destul de des ignorată. Motivul pentru care am ales să vorbesc despre această taxonomie este pentru că ea ne ajută la introducerea unor rutine bune la clasă.

Taxonomia îi ajută atât pe elevi, cât și pe noi profesorii, permițându-ne să:

  1. formulăm obiectivele de învățare în mod clar
  2. formulăm sarcini de lucru corelate cu obiectivele
  3. alegem activitățile de învățare potrivite pentru a atinge obiectivele
  4. construim evaluări care verifică exact ceea ce ne-am propus să formăm sau dezvoltăm, adică ceea ce am enunțat în obiective.

Atunci când elevii spun că nu se așteptau la ceea ce li s-a cerut în evaluare sau nu seamănă cu ceea ce au exersat în oră, ori părinții susțin că le-am dat copiilor ceva pentru care nu i-am pregătit, asta înseamnă că am pierdut corelația dintre obiectiv - activitate de învățare-evaluare.

Pentru a fi mai ușor de înțeles, am să vă provoc la un exercițiu de imaginație. În ora de curs vă ofer o panglică și vă anunț că azi veți învăța să faceți cel puțin două tipuri de fundițe elegante. Apoi vă povestesc despre istoria fundițelor, cum au apărut ele, unde, la ce foloseau. Vă arăt și vreo câteva imagini cu fundițe, apoi vă las să încercați să faceți fundițe, în perechi. La finalul orei anunț extemporal și vă cer să răspundeți la întrebările: cum influențează calitatea materialului, forma fundiței, cine sunt producătorii de panglici? Ce notă credeți că veți lua?

Ce e în neregulă cu aceată lecție? Lipsește corelația dintre obiectiv, sarcina de lucru în oră, cerințele din evaluare. Taxonomia lui Bloom ne poate ajuta la această coerentizare a programului de învățare.

Cum ar arăta lecția, corectată? Anunț că obiectivul orei este să faceți fundițe elegante; vă arăt câteva modalități de realizare și cum arată fundițele elegante; vă ofer informații despre calitatea materialului și vă rog să observați cum calitatea materialului influențează forma fundiței. Pentru ca ele să fie elegante, trebuie să alegem panglica potrivită. Vă dau informații despre producători. În evaluare vă cer să faceți o fundiță elegantă, să explicați de ce ați ales o anumită panglică și ceva informații despre producător.

Revenind, dacă obiectivele fac referire la nivele de reamintire și înțelegere din taxonomie, activitățile de la clasă nu pot adresa nivelul de aplicare, iar în evaluare nu putem cere să creeze ceva nou. Astfel, taxonomia ne ajută să facem ușor corelații cu sens pentru a susține învățarea.

Exercițiu de reflecție: Când ați depășit ultima oară o provocare la disciplina dvs. utilizând taxonomia lui Bloom? Împărtășind idei cu colegii la început de drum, îi puteți ajuta să deprindă rutine bune, revizitând modele noi sau deja cunoscute când se află în impas în proiectarea unei lecții la clasă.


Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.