De ce formularele Teleskop?
Foto: QuakerGirl22/ Pixabay

Un articol publicat de Laura Borbe în

De ce formularele Teleskop?

de Laura Borbe

Evaluarea este un proces absolut necesar pentru învățare. Nu putem obține progres și performanță dacă nu ne sunt evaluate și dacă nu ne evaluăm eforturile și rezultatele.  Vom parcurge în acest articol cateva componente importante ale învățării și a felului în care aplicația Teleskop ne poate fi de folos ca instrument util în auto-evaluarea noastră ca profesori.

Pentru că termenul de (auto)-evaluare pe mulți (copii dar și adulți) îi sperie, poate ar fi util să purtăm o discuție cu elevii despre sensul evaluării, pornind de la exemple simple din viață, cum ar fi mersul pe bicicletă sau prepararea clătitelor. Puteți, de exemplu să le propuneți să descrie, pe rând, cum au învățat lucrurile importante sau distractive din viață. După fiecare prezentare poate apărea întrebarea: și cum ți-ai dat seama dacă faci bine/mai bine, sau cum ar trebui să fie făcut? La final puteți sublinia că, ori de câte ori și-au răspuns la această întrebare, s-au auto-evaluat sau au lăsat pe alții să-i evalueze.

Cei care învață, de asemenea, trebuie să știe și să înțeleagă care este scopul învățării, de ce trebuie să învețe un anumit lucru, unde se găsesc în raport cu scopul final (aici e evident că e necesară evaluarea, fie inițială, fie pe parcurs), cum ar putea ajunge acolo. Dacă elevii știu asta, învățarea se va îmbunătăți, pentru că își vor asuma responsabilitatea pentru atingerea scopului alături de profesor.

Pentru a se petrece ceea ce susțin cercetătorii [1], ar fi de dorit:

1. la începutul unității/orei să explicăm elevilor scopul învățării și să verificăm înțelegerea obiectivelor

2. chiar de la început de unitate să precizăm standardele pe care trebuie să le atingă

3. ca pe durata procesului de învățare să oferim feedback eficient și să îi ajutăm să își dea seama singuri când au atins standardul cerut

4. ca așteptările noastre să fie clar formulate și să fie înalte

5. să le propunem să reflecteze și să ne ofere feedback, astfel încât să putem regla procesul

6. să creăm ocazii suficiente a-și dezvolta abilitățile de autoevaluare, astfel încât, în timp, să devină capabili să își gestioneze propria învățare.

Formularele Teleskop de la final de oră/la final de unitate/după evaluare/la final de semestru/formularele de exit/ vin în sprijinul dvs mai ales la punctele 5 și 6. În aceste zile puteți găsi în conturile dvs de profesori din aplicație primele două formulare de tip exit, utile pentru recapitularea orelor.  

*** [1] assessment for learning


Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.