de Laura Borbe
Vă spuneam aici că am deschis o serie de articole scurte și concentrate pe tema rutinelor în educație, scrise cu ajutorul Chat GPT. Precizez din nou acest lucru pentru că doresc să vă încurajez să-l utilizați. Intervenția mea, în dialogul cu IA, se concretizează în formularea întrebărilor, prezentarea răspunsurilor într-o ordine și sinteză ușor de urmărit și în selecția de informații relevante pentru practica școlară din România.
Dacă în articolul anterior prezentam Rutine pentru dezvoltarea abilităților cognitive, astăzi vorbim despre Rutine pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale. Urmează ultimul articol, 5. Rutine la nivel de colectiv de profesori.
4. Rutine pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale
Utilizarea acestor rutine la clasă îi ajută pe elevi să-și dezvolte abilități sociale și emoționale cum ar fi empatia, autocontrolul, comunicarea și rezolvarea conflictelor.
Iată câteva exemple de rutine (găsiți bibliografia integrală mai jos):
- "Simte-te bine în pielea ta" - aceasta presupune să-i încurajați pe elevi să se gândească la propriile emoții și să-și exprime sentimentele într-un mod pozitiv și constructiv.
- "Pune-te în locul altora" - aceasta presupune să-i învățăm pe elevi să-și dezvolte empatia și să înțeleagă perspectiva altor persoane.
(din "The Social and Emotional Development of Gifted Children: What Do We Know?")
- "Check-in de dimineață" - aceasta presupune să începeți fiecare zi de școală cu o activitate care să-i ajute pe elevi să-și exprime sentimentele și să se conecteze între ei.
- "Abilități de comunicare" - aceasta presupune să-i învățăm pe elevi să comunice într-un mod eficient și să-și exprime gândurile și sentimentele într-un mod clar.
(din "Promoting Social and Emotional Learning: Guidelines for Educators")
- "Fii conștient de cuvintele tale" - aceasta presupune ca profesorii să folosească cuvinte care să-i ajute pe elevi să-și dezvolte încrederea în sine și să-și exprime sentimentele într-un mod pozitiv.
- "Sărbătorește diversitatea" - aceasta presupune să-i învățăm pe elevi să-și respecte și să-și aprecieze colegii, indiferent de diferențele lor culturale sau de altă natură.
(din "The Power of Our Words: Teacher Language that Helps Children Learn")
***
Bibliografie de referință pe subiect:
"The Social and Emotional Development of Gifted Children: What Do We Know?" de Tracy L. Cross și Jennifer Riedl Cross (ed. Prufrock Press, 2018). Această carte se concentrează asupra dezvoltării socio-emoționale a copiilor cu înalt potențial. Cartea prezintă diverse strategii pentru a ajuta copiii să își dezvolte abilitățile sociale și emoționale, precum și rutine de dezvoltare a acestor abilități.
"Promoting Social and Emotional Learning: Guidelines for Educators" de Maurice J. Elias, et al. (ed. ASCD, 2017). Această carte oferă o perspectivă amplă asupra învățării socio-emoționale și oferă o serie de rutine și strategii pentru a ajuta elevii să își dezvolte abilitățile socio-emoționale. Cartea este adresată educatorilor și părinților și oferă exemple practice de implementare a acestor rutine.
"The Power of Our Words: Teacher Language that Helps Children Learn" de Paula Denton (ed. Center for Responsive Schools, anul 2018). Această carte se concentrează asupra impactului limbajului folosit de profesori asupra dezvoltării socio-emoționale a copiilor. Cartea oferă o serie de rutine și strategii pentru a ajuta profesorii să folosească cuvintele potrivite pentru a încuraja elevii să își dezvolte abilitățile socio-emoționale.
Reflecție personală: ce rutine pentru dezvoltarea socio-emoțională practici? Ne dai o mână de ajutor completând formularul de aici, deschis în această săptămână.
- Continuarea mâine, în ultimul articol: 5. Rutine la nivel de colectiv de profesori
Teleskop găzduiește pe blog articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.