Despre rutine în educație (5)
foto. Hannah Busing, Unsplash

Un articol publicat de Laura Borbe în

Despre rutine în educație (5)

de Laura Borbe

Vă spuneam aici că am deschis o serie de articole scurte și concentrate pe tema rutinelor în educație, scrise cu ajutorul Chat GPT. Precizez din nou acest lucru pentru că doresc să vă încurajez să-l utilizați. Intervenția mea, în dialogul cu IA, se concretizează în formularea întrebărilor, prezentarea răspunsurilor într-o ordine și sinteză ușor de urmărit și în selecția de informații relevante pentru practica școlară din România.

Articolele anterioare: 1. De ce rutine în educație? 2. Rutine în funcție de timp; 3. Rutine pentru dezvoltarea abilităților cognitive; 4. Rutine pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale. Astăzi, ultimul articol: 5. Rutine la nivel de colectiv de profesori

5. Rutine la nivel de colectiv de profesori

Scopul rutinelor pentru colectivul de profesori este de a îmbunătăți colaborarea și comunicarea între membrii echipei didactice, de a împărtăși bune practici și de a planifica împreună activitățile didactice, astfel încât să se asigure o experiență educațională coerentă și de calitate pentru elevi.

Există o varietate de rutine utile pentru colectivul profesorilor unei clase sau a unei școli, acestea putând fi adaptate în funcție de nevoile specifice ale grupului. Iată câteva exemple:

  • Colaborarea la planificarea și dezvoltarea curriculei - Profesorii pot lucra împreună pentru a dezvolta programele de studiu, planificarea unităților și construcția de materialele didactice, astfel încât acestea să fie cât mai coerente și bine structurate.
  • Schimbul de feedback - Profesorii își pot oferi feedback unii altora cu privire la metodele de predare și rezultatele elevilor, astfel încât să poată îmbunătăți continuu procesul de învățare. Un model util, cu instrucțiuni și materiale suport este Clasa deschisă.
  • Mentoratul între profesori - Profesorii de discipline similare sau diferite pot face schimb de bune practici. În plus, cei mai experimentați pot oferi mentorat celor mai tineri sau debutanți, ajutându-i să-și îmbunătățească metodele de predare și să-și dezvolte abilitățile.
  • Participarea la proiecte comune - Profesorii pot lucra împreună la proiecte comune, cum ar fi organizarea unui eveniment, dezvoltarea unui program de excelență sau crearea unei platforme de învățare online. Dacă aceste proiecte sunt relevante pentru disciplina predată și implică și elevii, există o șansă mai mare ca profesorii să participe cu entuziasm.
  • Ședințele periodice formale, nu de formă - o ședință săptămânală sau lunară poate fi utilă pentru a discuta problemele actuale, planurile de viitor, împărtășirea ideilor și rezolvarea problemelor. Pentru ca întâlnirea să fie eficientă, profesorii au nevoie să urmărească o agendă de discuție cu obiective pe baza analizei stării de fapt. Altfel ședința va fi pe modelul "facem o ședință pentru a bifa ședința" care, de regulă, este doar consumatoare de timp și are o rată de implicare spre zero în lipsa unui scop comun asumat. Ședințele se pot ține și online. Ele pot avea o durata de 15-30 min cu subiect clar, specific și cu o structură concentrată pe rezolvare de probleme ori aflarea de noutăți sau orice alt subiect agreat de colectiv. Aceste ședințe ar putea lua formatul grupurilor de discuții online unde se pot utiliza platforme virtuale pentru a discuta problemele și a împărtăși idei, astfel încât profesorii să poată colabora mai ușor și să se mențină în contact.
  • Utilizarea unui canal de comunicare online eficient, bine structurat și în timpul programului de muncă. Prea multe canale de comunicare și transmiterea de mesaje simultan pe mai multe canale, la o oră care convine expeditorului, fără să țină cont de timpul de muncă, se dovedește a fi o sursă puternică de burnout pentru profesori. De aceea, a agrea un timp, o formă și un canal de comunicare, cu respectarea aceastei decizii, este benefic pentru sănătatea organizației și a persoanelor.
  • Proceduri clare pentru lucruri esențiale, cunoscute de toți, discutate pentru clarificare și monitorizate pentru a ne asigura că se trece de la acceptare la internalizare.
  • Utilizarea de instrumente comune de feedback, urmate, în cazul celor folosite la nivel de școală, de analiza, interpretarea datelor și propunerea de soluții.

Reflecție personală: ce rutine la nivel de colectiv identifici? Ne dai o mână de ajutor completând formularul de aici, deschis în această săptămână.

Teleskop găzduiește pe blog articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.