Educația prin lume (LII)
foto Constantin Lomaca, arhivă personală

Un articol publicat de Constantin Lomaca în

Educația prin lume (LII)

LII în cifre romane înseamnă 52 în cifre arabe, tot atâtea texte despre mersul lumii în educație în diverse țări și sisteme, pe care le puteți găsi publicate pe blogul personal și pe facebook.

Australia

Începând cu 10 decembrie 2025, tinerii sub 16 ani din Australia nu vor mai putea să dețină sau să creeze conturi pe aplicații de socializare .

Legea se aplică „platformelor de socializare cu restricții de vârstă”, precum Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, X (fostul Twitter) și YouTube. Aplicațiile destinate exclusiv mesageriei, jocurile online și platformele concepute în principal pentru servicii educaționale sau de sănătate au fost scutite, iar copiii sub 16 ani pot utiliza în continuare instrumente educaționale sau aplicații de „bunăstare” (de exemplu, Google Classroom, Headspace, Kids Helpline) și pot vizualiza conținut pe platforme.

Obligațiile de conformitate revin în totalitate companiilor de social media. Copiii, părinții și școlile nu sunt pasibili de sancțiuni pentru nerespectarea sau eludarea restricției de vârstă. În schimb, aplicarea legii vizează platformele, care se confruntă cu sancțiuni civile de până la 49,5 milioane de dolari per încălcare pentru neadoptarea de măsuri rezonabile pentru implementarea și menținerea sistemelor de verificare a vârstei și de conformitate. Link aici

Germania

Proporția copiilor cu nevoi educaționale speciale în domeniul „Dezvoltării emoționale și sociale” (ESD) este în creștere, nu numai în școlile care oferă oportunități în locații dificile. Oricine nu știe cum să se ocupe de acești elevi cu probleme psihologice ar trebui să arunce o privire la școala Sebastian-Ott din Sigmaringen. Aici, toți copiii au un diagnostic ESD, dar crizele sunt rare.

Aici veți găsi o combinație între școală și casă. Toată lumea poartă papuci, de exemplu, și sunt multe plante. Copiii ajută la amenajarea sălilor de clasă, vopsind pereții, poate chiar construind o canapea din paleți. Ei ajută la asamblarea rafturilor și la agățarea tablourilor pe pereți. Astfel, acesta devine „grupul lor” de învățare. Ei își aleg și numele. De aceea, clasele noastre nu se numesc „8a” sau „1d”, ci „Nevăstuicile sălbatice” sau „Bunica Traudel”.

Este esențial ca profesorii să nu facă comparații, ci să analizeze situația individuală a fiecărui copil și nivelul la care se află. Poate că cel mai important mesaj pe care vreau să-l transmit profesorilor este să nu uite că niciun copil nu acționează împotriva lor. Copilul acționează în propriul său interes. Înțelegerea mai bună a modelelor comportamentale vă permite să le abordați mai eficient. Un exemplu clasic: un băiat este încăpățânat, profesorul încearcă fără succes să-l influențeze pedagogic, el reacționează cu insulte, pe care profesorul le pedepsește – și amândoi sunt prinși într-o spirală a escaladării. De obicei, copilul nu intenționează să rănească pe nimeni; pur și simplu acționează în propriul său interes. Link aici

Ungaria

După Budapesta, Debrecen, Miskolc, Pécs și Szeged, al șaselea Institut Confucius din Ungaria va fi înființat la Universitatea Széchenyi István din Győr (nord-vestul Ungariei), dând un nou impuls cooperării maghiaro-chineze, a anunțat ministrul afacerilor externe și comerțului, Péter Szijjártó. Link aici

Grecia

Grecia își consolidează angajamentul față de o educație mai incluzivă și mai favorabilă prin lansarea programului ConnectEdParents+, o inițiativă națională creată de Ministerul Educației, Cultelor și Sportului.

Susținut de o investiție de 3,5 milioane de euro în cadrul Programului de dezvoltare sectorială al țării, proiectul își propune să ofere părinților instrumente moderne, îndrumare specializată și sprijin continuu, astfel încât aceștia să poată juca un rol mai puternic și mai încrezător în procesul de învățare și dezvoltare emoțională a copiilor lor.

Programul se concentrează pe patru piloni tematici: Strategii de prevenire și combatere a hărțuirii; Sprijin și îndrumare pentru evitarea dependențelor și comportamentelor dăunătoare; Răspunsuri la dezangajarea școlară și scăderea performanțelor academice; Conștientizarea și gestionarea riscurilor din era digitală. Link aici

Vietnam

Ministerul Educației și Formării profesionale intenționează să testeze conținutul educațional privind inteligența artificială (IA) în cadrul sistemului de învățământ general începând din decembrie 2025. La nivelul învățământului primar, elevii vor fi familiarizați cu IA prin intermediul unor aplicații vizuale, ușor de înțeles.

Cadrul educațional pentru IA se bazează pe patru domenii principale de cunoștințe, aliniate la patru domenii de competențe complementare: o mentalitate centrată pe om, etica IA, tehnici aplicate de IA și proiectarea sistemelor de IA.

Școlile pot exercita autonomie în alegerea și combinarea metodelor de implementare - integrarea conținutului IA în discipline, organizarea de sesiuni tematice, utilizarea învățării bazate pe proiecte sau formarea de cluburi - în funcție de condițiile practice. Link aici

Japonia

Profesorii japonezi lucrează peste 55 de ore pe săptămână, mai mult decât colegii lor din orice altă țară membră a OCDE.

Stresul în rândul profesorilor japonezi este strâns legat de responsabilitățile care nu țin de predare. Cele mai frecvente surse de stres menționate includ volumul excesiv de muncă administrativă (63% dintre profesori), gestionarea preocupărilor părinților sau tutorilor (56%, pe locul al treilea între țările participante la TALIS) și adaptarea la cerințele în schimbare ale autorităților (43%).

Satisfacția profesională în rândul profesorilor japonezi este relativ scăzută. Doar 79% se declară satisfăcuți de locul de muncă în ansamblu, ceea ce este sub media OCDE de 89%. Satisfacția față de condițiile de angajare (37%) și salarii (29%) este semnificativ mai scăzută decât normele internaționale, iar ambii indicatori au scăzut față de 2018.

În acest context, 20 % dintre profesorii cu vârsta sub 30 de ani intenționează să părăsească profesia în următorii cinci ani. Link aici

Moldova

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a propus noi modificări ale Codului educației. Aceste modificări vizează noi oportunități educaționale pentru copiii care se întorc din diaspora, integrarea copiilor cu dizabilități în sistemul educațional, reintroducerea notelor în clasa a IV-a, compensarea materialelor educaționale și extinderea categoriilor de tineri specialiști eligibili pentru alocații la angajare.

O altă propunere este acordarea autonomiei financiare școlilor cu peste 400 de elevi. Astfel, modificările aduse Codului prevăd că, începând cu 1 ianuarie 2027, școlile cu peste 400 de elevi își vor gestiona bugetele în mod independent.

O altă propunere se referă la încetarea de jure a contractelor pe durată nedeterminată pentru directorii adjuncți din învățământul general. Astfel, proiectul de modificare a Codului educației introduce criterii clare pentru încetarea contractelor pe durată nedeterminată ale directorilor adjuncți și obligația de a organiza concursuri publice pentru aceste funcții.

„În prezent, aproape 39 % dintre directorii adjuncți ocupă funcția pe durată nedeterminată, iar alți 27 % ocupă funcții interimare. Mai mult, există cazuri în care perioada interimară depășește 10-15 ani. Obligația de a ocupa funcția de director adjunct prin concurs există din 2014, odată cu adoptarea Codului educației. În realitate, această prevedere a fost aplicată în mod selectiv, o parte semnificativă a directorilor adjuncți continuând să lucreze pe baza contractelor pe durată nedeterminată semnate înainte de intrarea în vigoare a codului”, a remarcat ministrul educației și cercetării, Dan Perciun. Link aici

Teleskop găzduiește pe blog articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.

 

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.