Despre evaluare și feedback. O perspectivă dintr-o școală
Foto: Francesco Gallarotti / Unsplash

Un articol publicat de Constantin Lomaca în

Despre evaluare și feedback. O perspectivă dintr-o școală

De Constantin Lomaca

Orice profesor are, pe lângă predare, sarcina de a concepe și corecta un număr de evaluări formative și sumative în fiecare an. Discutăm de multe ori în abstract despre feedback și evaluare, fără să avem tipologii concrete. Orice explicitare a unui astfel de demers poate fi de folos colegilor interesați să aibă o perspectivă mai amplă asupra modelelor și culturii învățării din alte școli din lume.  

Prezint în acest articol un exemplu de astfel de evaluare (în acest caz, la Biologie, clasa a VII-a), alături de feedbackul dat unui elev de către colega mea Arielle P., căreia îi mulțumesc pentru permisiunea de a prelua fragmentele.

Mai întâi voi face câteva considerații generale despre principiile acordării de feedback elevilor.

Feedbackul este înțeles ca o invitație la gândire și reflecție. Este punctul de plecare al unei conversații critice, semnificative și solide între profesor și elev.

  1. Se așteaptă ca feedbackul să fie aliniat cu obiective pe termen mediu și lung.
  2. Feedbackul trebuie să fie continuu și frecvent.
  3. Pentru ca feedbackul să fie eficient, acesta trebuie să ia în considerare circumstanțele personale  ale elevului, dincolo de materia studiată și sarcina de lucru în cauză.
  4. Feedbackul dat în scris elevului (la el au acces și parinții) trebuie să fie explicit pe criteriile folosite pentru evaluare, menționându-se nu doar parțile pozitive sau greșelile, ci și cum pot fi acestea din urmă corectate in viitor.
  5. Feedbackul trebuie dat elevilor in maximum 2-3 săptămâni după data terminării sarcinii de lucru respective.

Pentru această evaluare, elevii au avut la dispoziție trei ore, doar în clasă. Au avut acces la internet, la notițele de la clasă și la manuale. Lucrările pot avea uneori și componente de construire a unui poster/video pe care elevii îl realizează în clasă, în fața profesorului. Preferabil, lucrările se fac pe computer pentru a fi mai usor de verificat plagiatul, dar elevii pot opta să lucreze și pe hârtie. La liceu, în acest sistem, lucrările pot avea durată mai mare, iar la materiile umaniste se adaugă și limită de cuvinte.

Sarcina de lucru/Evaluarea a fost compusă din următoarele:

  1. Rezumați modalitățile prin care știința este aplicată și utilizată pentru a aborda o problemă sau o chestiune specifică, cum ar fi controlul expresiei genetice.
  2. Descrieți și evaluați implicațiile utilizării științei și a aplicațiilor acesteia pentru a rezolva o problemă sau o chestiune specifică, concentrându-se pe UN factor (etica).
  3. Aplicați un limbaj științific pentru a comunica înțelegerea în mod clar și precis, definind/clarificând vocabularul stiintific utilizat (pentru termeni precum helixul-dublu Watson-Crick).
  4. Documentați complet sursele folosite

Feedback-ul profesorului

(în paranteză vedeți notele pentru fiecare întrebare, dintr-un maxim de 8)

Rezumați modalitățile prin care știința este aplicată și utilizată pentru a aborda o problemă sau o chestiune specifică, cum ar fi controlul expresiei genetice. "Ai făcut o treabă excelentă în descrierea modului în care morfolinele se leagă de șirurile de ARN. Acest lucru ar putea fi dezvoltat în continuare prin explicarea exactă a modului în care acestea pot determina anumite aspecte ale organismului. Odată legată, cum interacționează morfolina cu ARN-ul - cu ce procese biologice interferează și cum? Utilizarea RENNS (motive, exemple, nume, numere) poate contribui, de asemenea, la o mai bună dezvoltare a acestui aspect, cum ar fi furnizarea de exemple și mecanisme specifice prin care poate controla expresia genelor" (nota 4/8).

Descrieți și evaluați implicațiile utilizării științei și a aplicației acesteia pentru a rezolva o problemă sau o chestiune specifică, concentrându-se pe UN factor (etica). "Etica a fost discutată din spatele unui experiment, mai degrabă decât folosind molecula, în sine. Cu toate acestea, din moment ce molecula a fost îmbunătățită în cadrul unui experiment lipsit de etică, pot înțelege de ce ai făcut acest lucru. Așadar, dezavantajul în ceea ce privește acest factor este reprezentat de testarea pe animale – dar, care sunt avantajele etice ale acestui lucru? Această parte trebuie să fie dezvoltată mai mult pentru a putea face o apreciere corectă." (nota 4/8)

Aplicați un limbaj științific pentru a comunica înțelegerea în mod clar și precis, definind/clarificând vocabularul stiintific utilizat (pentru termeni precum helixul-dublu Watson-Crick). "Foarte bine ai răspuns. O modalitate de a dezvolta în continuare acest aspect ar fi utilizarea mai multor RENNS (de exemplu, oferiți exemple de situații specifice în care morfolinele sunt utilizate pentru a controla expresia genelor sau chiar statistici privind frecvența cu care acestea sunt utilizate cu succes). (nota 7/8)"

Documentați complet sursele folosite "Reține că citatele în text trebuie plasate la sfârșitul propoziției, dar ÎNAINTE de punctuație. De asemenea, acestea ar trebui să fie la sfârșitul propozițiilor care se referă la informații din sursă, astfel încât este puțin probabil să ai citatele din text  ÎNTOTDEAUNA la sfârșitul fiecărui paragraf și niciodată în interiorul paragrafului" (nota 5/8) Notă de redactare: Dacă se definește vocabularul complex în paranteze, acestea trebuie folosite înainte de sfârșitul propoziției la care se referă, și nu la începutul propoziției următoare.

În general, în școala unde lucrez (n.ed. - Germania, școală internațională) sunt 6-8 evaluări sumative pe an. Pentru acestea, profesorul trebuie să ofere feedback detaliat fiecărui elev. Se obțin așadar aproximativ 450 de astfel de rapoarte de feedback/profesor/an, aici fiind inclus și feedback-ul dat pe lucrare direct, acesta trebuind să fie citeț, explicit, detaliat pe criteriile evaluate și nu doar pe răspunsuri corecte sau greșite.


Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.