Grădina împrejmuită - the „Walled Garden”.  Stretch, Khanmigo, Tehnologia, Inteligența și Educația
Foto: Pexels.com

Un articol publicat de Constantin Lomaca în

Grădina împrejmuită - the „Walled Garden”. Stretch, Khanmigo, Tehnologia, Inteligența și Educația

Traducere și adaptare de Constantin Lomaca

Inteligența artificială, creată de inteligența umană, este deja prezentă printre noi la o scară de neimaginat pentru cetățeanul de rând, fie el chiar informat, acum câțiva ani. Este folosită în mod curent atât în proiecte personale dar și în cazul celor "de la serviciu", universitate sau școală. Multele implicații și perspective etice sunt fie sub scrutin, fie controversate, fie abuzate, fie folosite cu discernământ.  

În același timp, există un interes real pentru cum poate fi această resursă uriașă folosită pentru cunoaștere, pentru explorări anterior doar visate sau pentru educație în general. În acest context, am tradus un articol ce mi s-a părut foarte interesant și informativ, apărut marți 25 iulie 2023 în Education Week sub semnătura lui Alyson Klein, redactor șef al acestei reviste.

"În cazul în care ChatGPT și alte modele de limbaj mai generale și mai mari ar fi vastul și în mare parte nelegiuitul Vest Sălbatic, această specie de grădină împrejmuită - Walled Garden - ar fi ca o mică școală cu o singură cameră cu clasele 0-12, condusă de un profesor foarte strict și exigent.

<Oamenii înțeleg că un model general nu va răspunde nevoilor educației la fel de bine ca modelele specializate>, a declarat Joseph South, directorul de inovare al Societății Internaționale pentru Tehnologie în Educație (ISTE), o organizație non-profit și una dintre primele organizații din domeniul educației care a experimentat cu inteligența artificială și chatbots specializate.

<Ceea ce le face speciale și diferite este faptul că conținutul care intră în ele este curatoriat. Astfel, nu te confrunți cu toată partea întunecată a internetului în modelul tău, pe care trebuie să o filtrezi. Nu o introduci niciodată>, a mai adaugat el.

ISTE, care a fuzionat recent cu ASCD (Association for Supervision and Curriculum Development), lucrează la dezvoltarea lui Stretch, un chatbot antrenat doar cu informații care au fost create sau avizate de cele două organizații de dezvoltare profesională. Acest model de grădină împrejmuită - care nu este încă disponibil publicului larg - poate, de asemenea, să își citeze sursele, oferind utilizatorilor o pistă digitală pe care să o urmeze pentru a evalua acuratețea informațiilor, potrivit lui Joseph South.

Stretch, care este dezvoltat în parteneriat cu OpenAI, creatorul ChatGPT, este un prim exemplu de chatbot cu care profesorii și elevii vor deveni foarte familiarizați, prezice directorul ISTE.

<Acești roboți îi vor ajuta probabil pe profesori să găsească planuri de lecții adaptate la nevoile și interesele elevilor, să profite de dezvoltarea profesională bazată pe cercetare și chiar să servească drept un fel de tutore high-tech pentru elevi, a spus South. O tehnologie similară este deja disponibilă sau va fi dezvoltată pentru domenii precum sănătatea și energia>, a mai adăugat el.

Dar, fară îndoială că vor fi și probleme, nu doar tehnice. Cine și cum va face sortarea prejudecăților și a punctelor de vedere ale dezvoltatorilor care au proiectat algoritmii care aleg datele pe care se concentrează un robot din "grădina împrejmuită"?

Acest tip de inteligență artificială specializată ar putea avea aplicații interesante în școli, dar nu va fi ușor de creat sau de monitorizat, a declarat Michael Littman, director al diviziei de informații și sisteme inteligente din cadrul National Science Foundation și profesor de informatică la Brown University.

<Nu știu dacă l-aș numi viitorul inteligenței artificiale, dar ar putea foarte bine să fie viitorul chatbot-urilor>, a spus Littman. <Cea mai mare provocare în acest moment este combinarea fluenței modelelor mai generale precum ChatGPT cu capacitatea de a vorbi efectiv despre ceva anume>, a explicat el.

Profesorii ar putea să-l folosească pentru a planifica lecții - de exemplu, să ceară idei pentru a-i ajuta pe elevii cu dislexie să învețe cum să rezume ceea ce citesc. Acest lucru este ceva ce profesorii fac deja cu modele de limbaj mai generale, dar roboții focalizați ar fi probabil mai eficienți și mai demni de încredere.

O altă posibilitate: Un profesor ar putea căuta ajutor cu privire la un anumit aspect al practicii sale - diferențierea elevilor, bunăstarea elevilor, gestionarea clasei - dar dorește să ia în considerare doar informații bazate pe dovezi.

Iar inteligența artificială ar putea controla o problemă evidentă: când vine vorba de predare și învățare, o strategie care este la modă la un moment dat - de exemplu, învățarea personalizată - ar putea fi dezmințită ulterior. Acesta este motivul pentru care ISTE și ASCD folosesc doar o fereastră de timp scurtă de date - în jurul celor mai recenți doi ani - pentru a instrui Stretch.

Poate cea mai puternică utilizare potențială a inteligenței artificiale curată în școli ar fi ... meditațiile. Un profesor bun ajută la explicarea sau descifrarea informațiilor și a conceptelor pentru elevi, dar nu poate anticipa nevoile fiecărui elev care vine în clasa sa.

Cu toate acestea, un chatbot atent proiectat și concentrat ar putea <să implice elevii din punctul în care se află în mod foarte specific, iar acest lucru poate fi incredibil de puternic>, mai spunea Joseph South. <Un profesor nu are timp să facă acest lucru cu fiecare elev. Dar AI are>.

Unul dintre cele mai importante exemple recente este Khanmigo, un chatbot dezvoltat de organizația non-profit Khan Academy. Khanmigo funcționează diferit față de Stretch. În loc să antreneze tehnica pentru a-și concentra absorbția de informații într-un colț de internet atent selecționat, Khan Academy și-a proiectat robotul pentru a acționa ca un meditator.

Khanmigo nu oferă elevilor un răspuns direct la întrebările lor. De exemplu, dacă un elev învață despre diviziunile lungi și îi cere robotului să calculeze, să zicem, 10.864 împărțit la 342, studentul nu va primi un răspuns imediat, a declarat Kristen DiCerbo, director de învățare la Khan Academy, într-un interviu.

În schimb, robotul ar putea răspunde cu ceva de genul: "este o întrebare excelentă. Mulțumim pentru întrebare. Ai vreo idee despre cum să începi să te gândești la obținerea unui răspuns?". Iar elevul ar putea spune "ei bine, știu că ar trebui să mă uit la zeci și la unu". Robotul va spune atunci "este un mod excelent de a te gândi la asta. Hai să vorbim despre cum să facem asta". Sau, dacă elevul spune inițial că nu este sigur de unde să înceapă, robotul îi poate indica direcția corectă, din nou, fără să scuipe un răspuns.

Khanmigo își poate personaliza, de asemenea, instruirea, oferindu-le elevilor exemple de diviziuni lungi bazate pe interesele lor, cum ar fi baseball-ul sau moda.

Instrumentul se află încă în modul de testare, a explicat DiCerbo, și permite utilizatorilor să raporteze cazurile în care nu se comportă așa cum ar trebui să o facă. Până în prezent, doar aproximativ 2 la sută din interacțiunile sale au fost semnalate ca fiind problematice, a spus DiCerbo.

<În momentul de față, constatăm că un model lingvistic mare, înconjurat de un sistem de protecție, este destul de eficient>, a spus DiCerbo. <Vom vedea dacă vom ajunge la o limită a ceea ce putem face cu el, dar nu am ajuns până acum>."

Sursa articolului aici.


Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.