"Jurământul socratic" al profesorului
foto: Gerd Altmann/ Pixabay

Un articol publicat de Constantin Lomaca în

"Jurământul socratic" al profesorului

traducere de Constantin Lomaca

Ce face un profesor la clasă și în comunitatea școlară pentru a fi un profesor bun? De ce atitudine au nevoie profesorii pentru a putea preda cu succes? Sunt întrebări pe care ni le punem fiecare dintre noi.

Textul acesta a fost elaborat de profesorul pentru educație școlară de la Universitatea din Augsburg, Klaus Zierer, in cartea sa „Jurământul socratic” publicată în august 2022 la editura Waxmann Verlag. Autorul subliniază că "Jurământul socratic nu este o încercare de a formula un standard minim, ci mai degrabă trebuie înțeles ca un standard maxim. El conține o viziune asupra modului în care un profesor ar trebui să acționeze zi de zi, pentru a avea apoi o bază de reflecție asupra modului în care acționează."

Jurământul socratic al profesorului


În calitate de profesor, mă angajez să îmi orientez toate sentimentele, gândurile și să mă dedic bunăstării copiilor care îmi sunt încredințați.


Mă angajez față de copii:

  • să stimulez și să sprijin fiecare copil în funcție de potențialul și nivelul său de dezvoltare,
  • să nu las nici un copil în urmă sau să nu-l las deoparte, indiferent de motive,
  • să iau eșecul copiilor care mi-au fost încredințați ca pe o oportunitate pentru noi metode de predare,
  • să privesc greșelile ca pe o oportunitate, nu ca pe un defect,
  • să caut, să culeg și să trezesc motivații,
  • să intru în dialog, să dau și să obțin feedback, să pun întrebări și să ascult,
  • să abordez și să stimulez toate zonele personalității, pentru a da copiilor încredere în lume și în sine și pentru a o face vizibilă în fiecare zi,
  • să înțeleg și să modelez clasa și școala ca pe un loc primitor,
  • să asigur o atmosferă și o relație apreciativă, lipsită de teamă și eficientă din punct de vedere educațional,
  • să apăr integritatea fizică, psihică și spirituală a copiilor care mi-au fost încredințați.


Mă angajez față de părinți:

  • să comunic cu ei și să construiesc un parteneriat educațional,
  • să abordez împreună cu ei procesul educațional al copiilor ca pe o sarcină comună,
  • nu numai să vorbesc cu ei în mod regulat, ci și să caut în mod activ să intru în contact cu ei,
  • să iau în serios evaluarea succesului și a progresului educațional al copiilor


Mă angajez față de colegii mei

  • să împărtășesc experiențele mele în educație și în predare și să le utilizez ca bază pentru o profesionalizare colegială,
  • să împărtășesc și să reflectez împreună cu ei asupra greșelilor făcute,
  • să reflectez asupra momentelor de succes din școală și să acord recunoaștere succeselor lor, pentru a permite fiecăruia să aibă o perspectivă individuală asupra școlii și a predării, lucrând în același timp la o viziune comună.


În fața publicului din învățământ, mă angajez

  • să îmi afirm misiunea educațională și să o pun în aplicare nu doar pentru a transmite copiilor cunoștințe și abilități, ci pentru a mă concentra asupra tuturor aspectelor personalității acestora,
  • să fiu loial, dar nu orb față de orientările oficiale,
  • să pun în aplicare tot ceea ce este în interesul superior al copilului și să resping tot ceea ce este contrar interesului său,
  • să resping orice interese și cerințe privind școala și educația care nu sunt în primul rând în interesul copilului.
    și, dacă este necesar, să le dezvălui și să mă distanțez de ele, pentru a da copiilor și dreptului lor la educație o voce în discursul public.


Mă angajez față de societate

  • să respect demnitatea umană ca bază și scop al școlii și al educației.
  • să predau principiile democrației  și să le apăr la școală și în clasă.
  • să văd școala ca pe un loc de reproducere și inovare a valorilor sociale,
  • să-mi folosesc libertatea pedagogică pentru a plasa problemele actuale în centrul vieții de zi cu zi a școlii
  • să fiu nu doar reactiv ci și proactiv în ceea ce privește dezvoltarea societății noastre.


Față de mine, mă angajez

  • să-mi susțin acțiunile în orice moment, să le discut în mod critic și constructiv și să reflectez asupra lor în mod conștiincios,
  • să îmi dezvolt în mod regulat competențele profesionale, pedagogice și didactice,
  • să reflectez în mod sistematic  asupra atitudinilor mele profesionale și
  • să-mi îndeplinesc întotdeauna rolul de model de urmat, în măsura cunoștințelor și a conștiinței mele.

Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.