O pedagogie a jocului
foto: Pexels

Un articol publicat de Constantin Lomaca în

O pedagogie a jocului

traducere și adaptare de Constantin Lomaca

După opt ani de cercetări, colaborări și pilotări (inclusiv in Taiwan), o echipă de profesori din Danemarca, Africa de Sud, SUA și Columbia tocmai a scris o carte de pedagogie a jocului denumită „A Pedagogy of Play - Supporting playful learning in classrooms and schools”.

Rațiunea și motivele creării acestei cărți sunt exprimate de către autori astfel: “Ne dorim ca tot mai mulți copii din întreaga lume să își conducă învățarea, să exploreze necunoscutul și să se bucure de școală. De ce? Pentru că o astfel de învățare ludică îi poate ajuta pe elevi să învețe concepte și abilități fundamentale, precum și să își dezvolte abilitățile de a colabora, de a rezolva probleme și de a naviga în incertitudine. Pentru că utilizarea jocului ca strategie de învățare - întrebându-se "Ce-ar fi dacă?" pentru a explora, adapta și crea - este vitală pentru a aborda probleme complexe la nivel local și global. Și pentru că dorim să vă sprijinim - pe educatori, învățători, profesori și alte persoane interesate de educație - să construiți culturi de învățare ludică în sălile de clasă și școli.”

În introducere ei adaugă că “Perspectiva noastră asupra învățării ludice se bazează pe teoriile socio-constructiviste ale învățării și dezvoltării, în care gândirea de ordin superior se construiește prin experiență și prin reflectarea asupra acestei experiențe, adesea împreună cu alte persoane. În plus, acceptăm ideea că, deși există aspecte universale ale dezvoltării, învățarea este, de asemenea, modelată de cultură.

Perspectiva aceasta este, de asemenea, influențată de valorile și convingerile noastre. Credem că, la toate vârstele, copiii sunt creativi și curioși, motivați să dea sens lumii. Credem că există mai multe moduri de cunoaștere și de învățare. Considerăm că artele sunt o modalitate puternică de a dezvolta, exprima și comunica gândirea și sentimentele. Considerăm că scopul educației este acela de a sprijini copiii în dezvoltarea înțelegerii disciplinare și a capacității de acțiune, în dobândirea de abilități, în colaborarea cu ceilalți și în învățarea unor subiecte care îi vor pregăti pentru participarea în societate. În același timp, credem că școlile ar trebui să fie locuri în care copiii sunt cetățeni activi aici și acum. În cele din urmă, credem că o pedagogie a jocului este posibilă doar atunci când atât copiii, cât și profesorii fac parte dintr-o cultură școlară care încurajează încrederea și siguranța. Fără siguranță psihologică și încredere, învățarea ludică nu va prospera.”

Conform autorilor, cartea a fost scrisă în mediul intelectual favorabil al Harvard Project Zero.

Această carte este organizată în jurul răspunsurilor la trei întrebări referitoare la de ce, ce și cum se învață prin joc:

- De ce au nevoie profesorii de o pedagogie a jocului?

- Cum arată și cum se simte învățarea ludică?

- Cum pot profesorii să promoveze învățarea ludică?

În continuare este prezentat pe scurt cuprinsul cărții:

„În capitolul 1 împărtășim șase principii de bază ale activității noastre, pentru a explica de ce este nevoie de o pedagogie a jocului, conștienți de faptul că este posibil ca membrii comunităților și ai familiilor și chiar unii educatori și profesori să nu înțeleagă de ce jocul ar trebui să facă parte din școli.

În Capitolul 2 explorăm relația dintre joc și învățare și împărtășim cercetări care pot fundamenta pledoaria pentru învățarea ludică. Un pas esențial în promovarea acestei învățări este claritatea cu privire la ceea ce încercați să promovați. Deși învățarea ludică este universală, ea este, de asemenea, specifică din punct de vedere cultural.

În capitolul 3, abordăm întrebarea despre cum arată și cum se simte învățarea ludică. Răspunsul nostru este împărtășit în ceea ce noi numim "indicatori interculturali ai învățării ludice". Descriem cercetările prin care au fost elaborați acești indicatori și extindem noțiunile comune despre ceea ce presupune învățarea ludică.

Capitolele 4 și 5 abordează întrebarea Cum?.  

Astfel, în capitolul 4 discutăm despre crearea unor culturi în clasă care să sprijine învățarea ludică. Descriem cinci practici didactice de bază care promovează învățarea ludică la toate nivelurile de învățământ și în toate domeniile de conținut și introducem procesul de documentare. Documentarea face vizibilă învățarea de acest tip, pentru a modela și aprofunda învățarea.

Capitolul 5 evidențiază practicile la nivelul școlii și cele axate pe adulți care sprijină învățarea prin joacă. Împărtășim cinci practici pentru liderii școlari - administratori și cadre didactice - care favorizează o cultură a învățării ludice. În capitolul 6, oferim concluzii cu privire la modul în care putem aduce învățarea prin joc către toți elevii. Identificăm provocările potențiale atunci când promovăm învățarea ludică, împreună cu câteva posibilități "Ce ar fi dacă?" pentru a le aborda.

Încheiem cartea cu o „trusă” (PoP toolbox) - optsprezece instrumente și resurse pentru a sprijini învățarea prin joc în sălile de clasă și școli și două ghiduri pentru a vă sprijini pe dumneavoastră și pe colegii dumneavoastră în explorarea învățării ludice.”

Cartea poate fi descărcată gratuit de aici.


Teleskop găzduiește pe blog articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.