În perspectiva publicării peste o lună a rezultatelor testelor PISA, mi-a atras atenția o analiză publicată de Erste Group sub semnătura lui Eugen Sinca.
Prezint mai jos o traducere a analizei SWOT din prima parte a raportului, întregul text putând fi consultat aici.
Puncte tari
- Rata de absolvire a învățământului terțiar pentru grupa de vârstă 25-34 de ani s-a îmbunătățit la 24,7% în 2022, de la 9,2 % în 2000 (deși rămâne cea mai scăzută din UE ).
- Absolvenții în domeniul tehnologiei informației, al ingineriei și al asistenței medicale reușesc să găsească locuri de muncă bune în România sau în străinătate.
- Amprenta puternică a TIC în economia românească este legată de povești de succes ale marilor centre universitare.
- Dezvoltarea instituțiilor de învățământ privat în marile orașe, de la grădinițe până la universități, care oferă o alternativă pentru cei care își permit aceste servicii.
Puncte slabe
- Cheltuielile guvernamentale pentru educație sunt pe locul al doilea din coadă în UE, cu 3,2 % din PIB, în timp ce cheltuielile gospodăriilor pentru educație sunt cele mai mici din UE.
- Există diferențe mari în ceea ce privește accesul la educație între mediul urban și zonele rurale; grupurile sărace și vulnerabile suferă din cauza deficiențelor în materie de furnizarea de servicii de educație.
- Formarea profesională ineficientă limitează disponibilitatea unei forțe de muncă calificate în industria prelucrătoare; numărul anual de absolvenți de formare profesională a scăzut cu ~50% între 1993 și 2021.
- Rezultatele foarte slabe la testele PISA pentru citire, matematică și științe necesită o reformă amplă a sistemului educațional românesc.
- Tineri care nu au un loc de muncă și nici nu urmează o formă de învățământ sau de formare profesională (NEET) sunt ceva obișnuit în România; există un decalaj uriaș între bărbații (14,5% din total) și femeile (25,4%) cu vârste cuprinse între 15 și 29 de ani care nu beneficiază de educație și nu au un loc de muncă.
- Participarea la educația preșcolară este scăzută și se află pe o tendință de scădere, sugerând posibile percepții greșite despre necesitatea de a merge la grădiniță, pe lângă problemele legate de sărăcie.
Oportunități
- Utilizarea deplină a fondurilor UE pentru modernizarea sectorului educațional românesc.
- Oferirea de deduceri fiscale pentru gospodării pentru cheltuielile cu educația privată, permițând astfel unor categorii mai mari de populație să aibă acces la aceste servicii.
- Realizarea de parteneriate între companii și școli/universități pentru conectarea sistemului educațional cu nevoile mediului de afaceri.
- O mai bună integrare în sistemul european de educație: mobilitatea elevilor și studenților, formarea continuă a cadrelor didactice, parteneriate între autoritățile locale și cele externe școli / universități locale și locale.
Amenințări
- Rezistența unor părți ale sistemului de învățământ la schimbările structurale.
- Infrastructura fizică subdezvoltată din zonele rurale.
- Comunitățile rurale mici nu au dimensiunea necesară pentru a asigura accesul la educația de bază.
- Migrația cadrelor didactice în afara sectorului educațional sau în străinătate.
![](https://blog.teleskop.ro/content/images/2023/11/image.png)
România se află în topul țărilor din UE dacă ne uităm la ponderea a sectorului TIC în valoarea adăugată brută, de 7,3 % în 2022. Dezvoltarea economică este concentrată în județele cu mari centre universitare.
![](https://blog.teleskop.ro/content/images/2023/11/image-1.png)
Indicele capitalului uman din România este cel mai mic din UE și variază foarte mult între județe. Un copil născut astăzi în România se așteaptă să ajungă doar la 58 % din potențialul său productiv ca adult, comparativ cu 100% în cazul în care individul ar fi beneficiat de educație și asistență medicală de înaltă calitate.
Raportul complet https://www.erstegroup.com/en/research/report/en/SR356943
notă: Rezultatele raportului reflectă opinia autorului și nu reflectă neapărat poziția echipei Teleskop sau a traducătorului.
Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.