Pozitivitatea toxică
Foto: Pexels.com 

Un articol publicat de Constantin Lomaca în

Pozitivitatea toxică

Prezint în acest text traducerea/adaptarea articolului What is Toxic Positivity and How to Avoid It de pe Schools-News, scris de Shannon Meyerkort - scriitoare independentă. Articolul în original la final.

"Un profesor bun este ca o lumânare care se consumă pentru a lumina calea celorlalți. Acest citat a fost atribuit atât unui poet italian, cât și unui om de stat turc și, deși, la prima vedere, pare un sentiment onorabil, poate că trebuie să ne mai uităm o dată. Ceea ce spune de fapt este că, pentru a ilumina calea pentru elevii săi, un profesor bun trebuie să își consume propriile resurse și energie.

Și știm cu toții ce se întâmplă cu o lumânare care arde prea mult.

Pozitivitatea toxică este presiunea de a afișa doar emoții pozitive și de a menține o mentalitate pozitivă indiferent de situație. Este mai mult decât a fi pur și simplu optimist. Este un răspuns extrem care nu permite emoții dificile sau negative - chiar dacă vă aflați într-o situație dificilă sau negativă.

Pozitivitatea toxică nu numai că încearcă să reducă la tăcere emoțiile negative, dar de multe ori le anulează cu totul. Acest lucru poate duce la sentimentul de vinovăție și de rușine. Este mai frecventă și mai răspândită decât credem - ia în considerare frazele "numai vibrații bune", "fiecare nor are un strat de argint", "paharul pe jumătate plin", "totul se întâmplă cu un motiv" și "privește partea bună a lucrurilor". În sine, acestea sunt energice și motivante - dar dacă sunt singurul lucru pe care îl auziți, pot fi opresive și dăunătoare.

În mediul școlar, pozitivitatea toxică poate fi vizibilă prin colegi care se laudă cu nopțile nedormite în care corectează lucrări, care răspund la o promovare respinsă cu "totul este spre binele lor", care susțin că sunt "bine" atunci când este clar că au dificultăți sau cărora li se spune "pe vremea mea ne era mult mai rău" atunci când le semnalați un lucru care lipsește.

De ce este nocivă pozitivitatea toxică?

Deși nu este nimic greșit în mod inerent să ți se spună "Ai atât de multe motive de recunoștință" sau "privește partea bună a lucrurilor", dacă acesta este răspunsul pe care vi s-a dat după ce ați spus cuiva că ați ratat o slujbă la care sperați cu adevărat, ceea ce se întâmplă de fapt este că sentimentele dumneavoastră sunt invalidate. Într-un mediu de lucru, dacă observați că vă monitorizați în mod constant propriile sentimente și reacții pentru a vă prezenta ca fiind pozitiv și vesel, este posibil să vă confruntați - și să perpetuați - pozitivitatea toxică.

Unele dintre efectele dăunătoare ale respingerii emoțiilor negative pot fi:

Subminarea empatiei prin respingerea dificultăților altor persoane
Ignorarea problemelor subiacente prin ignorarea sentimentelor negative
Creșterea angoasei mentale și a stresului prin faptul că trebuie să prezentați în mod constant o fațadă pozitivă
Sentimentul de izolare
Relații superficiale, deoarece nimeni nu simte că poate răspunde în mod autentic

Atunci când profesorii simt presiunea de a se conforma unui loc de muncă care se mândrește cu pozitivitatea sa, acest lucru poate avea un efect în lanț asupra elevilor. Învățarea într-un mediu în care totul are o "latură pozitivă" poate descuraja discuțiile deschise și autentice, cu impact asupra performanțelor academice și, potențial, le poate refuza elevilor posibilitatea de a se deschide cu privire la sentimentele și experiențele negative care îi afectează.

Cum să evitați pozitivitatea toxică?

Cel mai bun mod de a evita pozitivitatea toxică într-o școală este să vă asigurați că cultura locului de muncă recunoaște că emoțiile negative nu sunt doar normale, ci și acceptabile. Dacă vă doriți conexiuni autentice între angajați, nu impuneți niciodată o regulă de tipul "doar vibrații pozitive".

Dacă cineva dorește să împărtășească un sentiment negativ, nu încercați să îl minimalizați sau să încercați să îl ajutați să vadă partea "pozitivă" a situației sale. Dacă nu puteți ajuta, doar ascultați.

Nu uitați, faptul că recunoaștem că nu există mereu un "strat de argint"  care sa învăluie fiecare situație nu înseamnă că nu puteți găsi soluții sau modalități de a îmbunătăți lucrurile.

Evitarea pozitivității toxice este despre îmbrățișarea autenticității. Prin permiterea oamenilor să împărtășească sentimentele reale fără frică de a le fi contestată sau respinsă starea mentală, o școală poate deveni o comunitate mai sănătoasă și mai rezilientă, eliberată de „latura luminoasă” a pozitivității toxice.

Autoarea articolului Shannon Meyerkort este scriitoare freelance, a scris cartea "Minți strălucite: 30 de eroi dislexici care ne-au schimbat lumea".

Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.
Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.