Cel mai mult contează ca învățarea să se producă (Eduskop live #1 și #2)
foto: pexels.com

Un articol publicat de Monica Mocanu în

Cel mai mult contează ca învățarea să se producă (Eduskop live #1 și #2)

Eduskop este o conversație în care Monica Mocanu discută cu Constantin Lomaca despre educație, miercurea de la 19-19.30 pe youtube.

Extrasele de mai jos reprezintă rezumate orientative al dialogurilor, nu o transcriere detaliată. Vă invităm să urmăriți înregistrările (aprox 35 minute)

Eduskop #2  Cât de vocațională este meseria de profesor?

  • Despre ideea vehiculată de multe ori că e nevoie de calități speciale/de tip vocațional/native pentru a fi profesor. Cum privește asta un tânăr care vrea să se facă profesor?
  • Despre importanța salarizării motivatoare pentru debutanți, condiție pentru a atrage cat mai multi tineri buni. Despre nevoia de predictibilitate si sprijin, odată intrat în sistem.
  • Despre stiluri multiple de predare, despre dezvoltarea propriilor metode și preluarea unora care ți se potrivesc. Mentoratul functionează dacă poți sta /ca ucenic/ lângă profesor și poti vedea cum schimbă din mers, cum reflectează. Profesorul expert reflectează, adaptează, copiii sunt diferiți tot timpul. Riscurile date de birocrație, de colective cinice, de mesaje descurajatoare venite de sus. Cum pregătești profesorii, odată ce i-ai atras.
  • Despre șarlatanul pedagogic care are doar oratorie, îi atrage pe copii dar nu se produce învățare. Ce puncte comune a găsit Benjamin Bloom la oamenii de succes (perseverență, existența unor profesori dedicați, familia suportivă)
  • Despre transformarea conceptului de /vocațional/ de la modul clasic la un alt fel, de investigator/cercetător.  Ar trebui ca activitățile de învățare să nu depindă atât de mult de charismă/vocație/livrare și să se încurajeze la elevi autonomia și descoperirea.
  • Despre un tip de consens al așteptărilor unor societăți față de profesori. Despre conceptul de standarde, comunicate clar și dedicate pentru fiecare categorie (de la cele referitoare la evaluarea elevilor la cele pentru tehnicieni, pentru profesori sau pentru directori)
  • Despre dilema /talent și calități native vs. abilități de investigare și rezilientă/
În lumea în care trăiesc eu, nu este accent pe carismă și pe vocație. Înveți lucrurile bine, faci riguros practică pedagogică (...) chiar daca ai sau nu vocație, dacă ai trecut de lucrurile astea, practic înveți să faci. Foarte rar întâlnești situații în care ar fi putut sa facă treaba mai bine și au ales să nu o facă. Câteodată nu știu și e datoria ta în calitate de coordonator să îi ajuți să facă lucrurile mai bine (C.L.)
  • E nevoie de disponibilitate pentru efort și de o determinare pentru a face bine meseria. Daca nu te simți bine cu copiii în clasă, discuția nu are nici un rost. Contează și umorul:)

Epuskop #1 De ce e atât de greu de găsit consensul în educație?

  • De ce ne-am decis să facem acest dialog pe Youtube
  • Consensul nu e neapărat scopul într-o democrație, aceasta fiind caracterizată mai degrabă de dezbateri și de idei contrare/contondente. Probleme și controverse sunt peste tot, sistemul are multe variabile și e un sistem sensibil, iar progresele nu sunt liniare.
  • Despre consultări, despre viziunea pe care o expun documentele publice și nevoia de a fi mai clare. E important ca programele care se agreează în urma proceselor de dezbatere să fie spre binele copiilor.
  • De ce sunt meta-studiile importante (se potrivesc pe mai multe culturi și te poți recunoaște în ele). De ce sunt micile studii din școală importante.
  • Studiu/analiză despre relația cu părinții, patru direcții (părinții să aibă așteptări ridicate de la sistemul de educație și de la copii - care să vină și cu respect și cu sustinerea profesorilor -, importanța cititului devreme, importanța comunicării cu copilul și nevoia de echilibru dintre timpul liber și teme)
  • Răspuns la o întrebare din chat: în alte părți consensul e mai usor de administrat și pentru că sunt mai multe asociații profesionale ale profesorilor.
  • Despre muzee și despre lucruri inacceptabile în timpurile noastre (cum ar fi pedepsele corporale)
  • Despre curriculum-ul 9.0 din Australia și abordarea KonMari (păstrarea esențialului la toate materiile). Mesajele simplu de reținut pe care le transmit decidenții publicului (că noul curriculum NU reprezintă un set de instrucțiuni, că acesta nu poate rezolva orice problema socială, că elevii au nevoie de mai mult decat numerație/literație ca să se poată dezvolta).
  • Despre procese de decantare și deliberare.
  • Despre ce societate ne dorim, una în care copiii să se adapteze sau una pe care sa fie încurajați să o construiască ei inșisi.

Puteți urmări înregistrările pe canalul de youtube Eduskop și vă puteți abona la acesta pentru a putea interveni/participa/primi notificări.


Teleskop găzduiește pe blog articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.



Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.