Predarea directă și modelul Rosenshine
foto: pexels.com

Un articol publicat de Constantin Lomaca în

Predarea directă și modelul Rosenshine

Traducere și adaptare de Constantin Lomaca

Peste tot în lume, întrebările despre ce anume duce la învățare reală și de durată ocupă mare parte din discuțiile despre îmbunătățirea educației. Trecând de la vorbe la fapte, acum doi ani, departamentul de educație al unei dioceze din Australia (Canberra-Goulburn) care coordonează 50 de școli a creat o abordare proprie numită Catalyst, bazată pe cele zece principii de instruire ale lui Barak Rosenshine (1930-2017), fost profesor în psihologia educației la Universitatea din Illinois.

În plus, deoarece implementarea pare că dă roade, de curând, unul dintre cei mai influenți avocați ai educației pentru minoritatea aborigenă, Noel Pearson a cerut deschis renunțarea la metodele progresiviste care s-au dovedit un eșec pentru copiii din mediile izolate și dezavantajate și concentrarea pe metodele de instruire directă. Acest aspect vine în acord cu ce au găsit și alte studii din alte părți despre ce metode de predare sunt viabile pentru învățare.

Iată în ce constau principiile lui Rosenshine, cu o introducere chiar a celor de la Catalyst.

Ce este practica didactică de mare impact?

Centrată pe îmbunătățirea rezultatelor învățării, abordarea noastră privind practica de predare de mare impact (HITP) se bazează pe știința învățării și pe principiile de instruire ale lui Rosenshine și are ca obiectiv ca "predarea de impact să fie vizibilă în fiecare clasă". Principiile lui Rosenshine combină trei domenii de cercetare distincte (știința cognitivă, practicile din clasă, sprijinul cognitiv) și modul în care acestea se completează reciproc, abordând modul în care:

  • Oamenii învață și dobândesc noi informații
  • Profesorii  pun în aplicare strategii eficiente la clasă
  • Profesorii pot sprijini elevii în timp ce învață materiale complexe

Inițial, Rosenshine a propus 17 principii, dar în 2012 le-a revizuit la 10 principii care ar trebui implementate în predarea de zi cu zi, pentru simplitate și claritate.

1. Începeți o lecție cu o scurtă recapitulare a învățării anterioare

Rosenshine sugerează să consacrați între cinci și opt minute în fiecare zi, de preferință la începutul lecției, pentru a trece în revistă învățarea anterioară. Acest lucru se poate face prin autoevaluarea temelor, prin corectarea greșelilor din lecția anterioară, prin a-i face pe elevi să revadă ceea ce li s-a părut dificil sau prin a-i întreba ce își amintesc despre subiectul de până acum.

2. Prezentați materialul nou în pași mici

Teoria sarcinii cognitive explică modul în care memoria noastră de lucru are o capacitate limitată. Astfel, dacă elevilor li se prezintă prea multe informații deodată, creierul suferă de ceva cunoscut sub numele de suprasarcină. Acest lucru face ca procesul de învățare să încetinească sau chiar să se oprească, deoarece creierul nu mai poate procesa toate informațiile prezentate la un moment dat. Prin urmare, acest principiu sugerează eliminarea oricărui material irelevant din planul de lecție și concentrarea doar pe ceea ce elevii trebuie să știe.

3. Puneți un număr mare de întrebări și verificați răspunsurile tuturor elevilor

Angajarea unor tehnici eficiente de adresare a întrebărilor este unul dintre cele mai puternice instrumente pe care un profesor le poate folosi pentru a îmbunătăți învățarea elevilor și pentru a-i încuraja să exploreze mai în profunzime un subiect. Întrebările le permit profesorilor să:

  • Să stabilească cât de bine se implică o clasă în materialul de studiu
  • Să determine dacă trebuie să aloce mai mult timp pentru a explora un subiect
  • Să îmbunătățească metacogniția elevilor
  • Să îi încurajeze pe elevi să fie ei înșiși curioși

Rosenshine însuși a sugerat 6 modele de întrebări pe care le puteți folosi pentru a-i face pe elevi să se gândească mai profund la învățarea lor, precum și pentru a le măsura nivelul de înțelegere.

"Care este ideea principală din ...?"

"Care sunt punctele forte și punctele slabe ale lui ...?"

"Cum se leagă acest lucru de ceea ce am învățat înainte?"

"Care este cel mai bun ... și de ce?"

"Sunteți de acord sau nu cu această afirmație: ...?"

"Ce nu ați înțeles încă despre ...?"

4. Furnizați modele

Oferirea unei modalități prin care elevii să facă conexiuni și legături în cadrul învățării nu numai că le îmbunătățește reamintirea materiei, dar le permite și să înțeleagă rapid noile informații. Exemplele lucrate, demonstrarea modului de rezolvare a unei probleme și gândirea cu voce tare sunt exemple de strategii pe care profesorii le pot folosi.

5. Ghidați procesele de aplicare

Acest principiu evidențiază importanța oferirii elevilor suficient timp pentru a pune întrebări, a exersa recuperarea sau a obține ajutorul de care au nevoie. Nu este suficient ca un elev să învețe informațiile o singură dată, ci trebuie să continue să le repete prin rezumarea, evaluarea sau aplicarea acestor cunoștințe. Dacă profesorii grăbesc acest proces, atunci memoria elevilor cu privire la materialul lecției va fi diminuată.

6. Verificați dacă elevii au înțeles

Cel de-al șaselea principiu poate fi cel mai important dintre cele zece. Luați-vă perioade intermitente pe parcursul lecției pentru a vă opri și a evalua dacă elevii înțeleg. Acest lucru se poate face cerându-le elevilor să rezume informațiile, punându-le întrebări despre material, care este opinia lor sau cerându-le să facă o prezentare. Oprindu-vă din când în când, puteți identifica orice neînțelegeri pe care le-ar putea avea elevii și puteți clarifica orice punct cu care elevii încă se confruntă. Când sunteți gata să treceți la următorul subiect, elevii vor avea o bază clară pentru învățarea lor.

7. Intenționați obținerea de rate de succes ridicate

Cercetările sugerează că profesorii care au utilizat strategii de predare eficiente au avut mai multe șanse de a avea elevi cu rate de succes academic mai mari. Rosenshine sugerează că rata optimă de succes pe care ar trebui să o urmărească profesorii este de 80%. Aceste rate de succes arată că, deși au fost provocați, elevii au înțeles și au învățat noile materiale.

8. Asigurați eșafodaj/scaffolding/ pentru sarcinile dificile

Atunci când introduceți elevii în materiale mai complexe, Rosenshine sugerează să folosiți eșafodajul/scaffolding/. Eșafodajul este atunci când profesorii facilitează stăpânirea treptată a elevilor asupra unui concept sau a unei abilități, prin reducerea treptată a asistenței din partea profesorului. Există o schimbare a responsabilității asupra procesului de învățare de la profesor la elev. Sprijinul parțial pe care îl oferă îi ajută pe elevi să atingă nivele mai înalte de abilități și de înțelegere, care nu ar fi fost posibile fără asistență.

9. Solicitați și monitorizați autonomia

Autonomia elevilor îi ajută pe elevi să rămână motivați și să își îmbunătățească performanțele academice. Prin exersarea repetată a unei sarcini în timpul lor liber (sau "supraînvățare"), elevii dezvoltă o mai mare fluență în ceea ce privește abilitatea pe care încearcă să o învețe. Astfel își pot reaminti aceste informații în mod automat, păstrând liber spațiul din încărcătura lor cognitivă pentru o nouă învățare. Puteți dezvolta învățarea independentă în clasa dvs. prin încurajarea elevilor să:

  • Să dezvolte un scop / obiective
  • Să colaboreze cu ceilalți prin intermediul muncii în grup
  • Să gândească în mod reflexiv

10. Implicarea elevilor în revizuirea săptămânală și lunară

Ultimul principiu se referă la eșalonarea revizuirilor învățării anterioare pe intervale de timp săptămânale și lunare. Această combinație de spațiere și recuperare este o strategie numită re-învățare succesivă, care presupune eșalonarea utilizării tehnicilor de practică de recuperare în mai multe ocazii de-a lungul timpului, până când se atinge un anumit nivel de stăpânire (adică recuperarea corectă repetată din memorie). Acest lucru le permite să facă conexiuni între noile informații și cunoștințele vechi, îmbunătățindu-și înțelegerea. Stabilirea de teme săptămânale pentru acasă, reflecția lunară sau realizarea unui test în fiecare lună sunt modalități eficiente de a implementa această strategie de învățare în clasă.

Mai multe aici:

https://blog.innerdrive.co.uk/guide-to-rosenshine-principles-of-instruction

High Impact Teaching Practice - Catalyst : Catalyst (cg.catholic.edu.au)


Teleskop găzduiește pe blog articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.