Promisiuni despre rutine (1)
photo: Pixabay/ Geralt

Un articol publicat de Laura Borbe în

Promisiuni despre rutine (1)

Privind reacțiile la articolele despre rutine, am decis să continui pe același subiect, dar într-un context pe care am să îl explic.

Cu vreo 10 ani în urmă, împreună cu colegele de la Fundația Noi Orizonturi, am căutat să răspundem unor întrebări legate de nevoia de învățare a participanților și de impactul formării. Mai precis, de ce oamenii vin cu neîncredere la cursuri, de ce e așa de dificil de transferat în practică, după curs, de ce învățarea experiențială a avut, totuși, un efect mai vizibil în transformarea participanților etc.

Atunci am descoperit o posibilă explicație în modelul Dreyfus (aici, aici și aici puteți afla mai multe despre model). Conform acestui model, participanții adulți intră într-un program de formare de la nivele diferite (cinci la număr: novici, începători avansați, competenți, competenți avansați și experți) și reacția lor la ceea ce se petrece în program este diferită, în funcție de nivelul la care se află. Prin urmare și impactul formării asupra activității ulterioare programului va fi diferită. Similar cu ceea ce se întâmplă în clasă când avem elevi cu nivele de start diferite, aici fiind însă vorba de educația adulților.

Cu toate acestea, tematica învățării prin experiență a prins aproape la fel de bine, indiferent de nivelul de intrare. Presupun (acum) că au fost doi factori cheie: noutatea modelului pentru oamenii din sistemul românesc (la acea vreme) și nevoia participanților de a găsi o tehnică de reflecție asupra propriilor experiențe profesionale (capacitate extrem de importantă pentru evoluția în carieră).

Acesta fiind contextul, am să prezint, în câteva articole succesive, cum putem introduce anumite rutine. Mă voi adresa novicilor, ceilalți urmând să ia ceea ce li se potrivește.

Articolele vor prezenta și câteva modele utile (generalizări fundamentate științific) pentru activitatea noastră la clasă și voi prezenta și explica rutina de a reflecta asupra experienței la clasă (explicarea ciclului lui Kolb și alte informații utile, aici).

Iată ordinea temelor:

  1. Pledoarie pentru rutine
  2. Reflecția
  3. Modelul Gagne
  4. Taxonomia lui Bloom
  5. Modelul Tuckman
  6. Modelul Kirkpatrik
  7. De ce sprijin ar avea nevoie profesorii, pe fiecare nivel
  8. Rolul feedback-ului cerut și oferit în tot acest proces

Vi se pare interesant? Este vreun subiect care vă atrage în mod deosebit? Dar vreunul care vi se pare banal sau prea cunoscut? Există vreun model despre care știți mai multe și ați dori să colaborăm în scrierea unui articol? Ne puteți scrie pe adresa [email protected].  


Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.