Small data
foto: Pexels.com 

Un articol publicat de Laura Borbe în

Small data

Acest articol este construit pornind de la un articol împărtășit echipei Teleskop de către dna Anca Tîrcă. Ceea ce intenționez să susțin în acest material este că toți avem nevoie de relații bune pentru a putea să ne dezvoltăm, iar aceste relații nu se pot construi dacă nu facem ceva pentru a ne cunoaște. Această nevoie poate fundamenta un program de dezvoltare școlară și cercetare.

Pe blogul său, Pasi Sahlberg ne propune, în antiteză, două tipuri de încercări de a cunoaște lumea pentru a putea proiecta ceea ce se va petrece în viitor: Big data și Small data. Dacă Big data funcționează destul de bine în lumea financiară sau în meteorologie, când vine vorba de domenii în care relațiile umane bazate pe cunoaștere și încredere sunt baza, omul viu se poate pierde în spatele unor statistici. Iar aceste statistici oricum nu ne permit deducții de tip cauză-efect, ci mai degrabă identificarea unor corelații.

Un instrument pentru colectare de Small data este ceea ce ne propune și platforma Teleskop. Prin formularele create, prin formatul rapoartelor pentru școală, profesorul (sau întregul colectiv al școlii) poate ajunge să cunoască ce se află în spatele unui succes sau eșec, a unui comportament sau altul, fie că este vorba de elevi, profesori sau părinți. A înțelege ce se află în spatele unui rezultat, unui comportament tipic sau atipic, în spatele dinamicii unei clase, atitudinii unui grup, reacției la o metodă sau strategie, pentru sistem, poate, nu e relevant, dar pentru elevul și familia lui, pentru profesor sau director, de multe ori e revelator și poate schimba totul.

În articolul la care fac referire, Pasi Sahlberg ne oferă exemplul său - pentru a înțelege de ce elevii se împacă greu cu matematica, le-a cerut să deseneze un matematician la lucru și să descrie în câteva rânduri imaginea desenată. Iată ce a aflat: ”îmi amintesc că un elev a desenat un bătrân îmbrăcat în haine vechi și a descris matematicienii ca fiind de obicei bărbați grași, fără stil, fără prieteni (cu excepția altor matematicieni), fără relații romantice sau viață socială, cu cute pe frunte de la gândirea atât de intensă și cu un temperament foarte sec. Este ușor de văzut că oricine ar avea o astfel de imagine vibrantă probabil nu ar fi interesat de matematică sau nu ar fi entuziasmat să devină matematician.”

Toate sondările care colectează Small data permit profesorilor să își îmbunătățească activitatea. Așa cum spune și Pasi Shalberg: pentru a face din Small data o parte activă a repertoriului profesional al profesorilor, [această practică - despre care am vorbit și în articolele despre rutine] ar trebui să fie transformată în acțiuni concrete și productive și să facă parte din cultura școlii”.

Consultantul danez în management Martin Lindstrom definește Small data drept acele mici indicii care dezvăluie tendințe mari. În școală, aceste mici indicii sunt adesea ascunse în țesătura complexă a valorilor, comportamentelor și culturilor care determină ceea ce fac profesorii și elevii în școală. Înțelegerea acestei complexități, cu alte cuvinte, sensibilitatea față de semnalele slabe și Small data, trebuie să devină o prioritate pentru îmbunătățirea educației.

În școlile în care colectivul de profesori ar utiliza formulare Teleskop pentru a cunoaște percepția elevilor despre starea lor de bine, despre autonomia în învățare și altele, ar putea pune bazele relațiilor de cooperare pe care apoi să construiască o comunitatea școlară autentică și ar putea ajuta fiecare copil, profesor, părinte. Aceste Small data permit identificarea atuurilor, dificultăților, provocărilor, credințelor și pornind de la ele este posibilă identificarea unor soluții realiste, concrete.

În școlile în care profesori independenți ar utiliza formulare Teleskop pentru a afla percepția elevilor despre sarcini, metode, relații, încrederea în ei sau ce este important, util, relevant pentru elevi sau ce interese, pasiuni, obiceiuri, stiluri sau metode de învățare au, elevului i s-ar transmite, implicit, că este văzut, auzit, că ceea ce crede, simte, gândește contează pentru profesor. Pornind de aici, profesorii ar putea lua decizii mai bune pentru elevi și relația cu ei.

Închei cu invitația de a citi articolul de la care am pornit în această postare. Veți găsi acolo cel puțin 3 sugestii de acțiuni bazate pe small data: de la coaching între colegi, la reflecții legate de practicile la clasă și evaluările formative, respectiv de sondare a intereselor și pasiunilor elevilor.

Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.
Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.