În acești ultimi ani suntem martorii multor transformări, în școală și societate. S-au schimbat rutinele de studiu și timp liber, ca și autonomia și modul în care elevii noștri învață. După pandemie, sprijinul pentru profesori în a cunoaște mai bine această generație și de a genera mecanisme de acțiune eficace sunt printre primele recomandări ale cercetătorilor.
În perioada martie-aprilie 2024 Teleskop și partenerii săi invită comunitățile școlare din Ro și Md la programul de cercetare Școala mai aproape. În acest text este descris cadrul conceptual pe care toate școlile înscrise l-au primit, alături de metodologie și acordul de cercetare.
Școlile doritoare s-au putut înscrie pentru acest apel până în 8 martie 2024.
Cadrul conceptual al programului Școala mai aproape (martie 2024) (Anexa)
Cercetările în școală ar trebui să fie percepute nu ca procese dificile, complicate sau inaccesibile. Ele merită de fapt să fie în inima sistemului de educație. De la simple observații asupra claselor în diverse intervale de timp până la investigații mai ample despre indicatori de învățare, sunt trei condiții care fac valid un proces de acest fel: a) Condiții bune (riguroase) de preluare a datelor, b) Claritatea pașilor și a obiectivelor, c) Un sistem de reflecție și de interpretare onest.
Participarea membrilor comunității școlare și flexibilitatea în proiectarea cercetărilor la nivel de școală reprezintă elemente de bază ale unei abordări tip cercetare de acțiune participativă (PAR), care este un mod de a face cercetare care are la bază ideea că e important ca oamenii sa participe si sa decidă în toate etapele studiilor care îi vizează, alături de cercetători.
De ce începem cu o cercetare despre despre metodele de învățare?
Îmbunătățirea rezultatelor educaționale necesită eforturi pe mai multe direcții, iar o premisă unanim acceptată este că o parte a soluției se referă la sprijinul acordat elevilor să-și regleze mai bine învățarea. Cum învață elevii în 2024 și ce metode folosesc (acasă dar și la școală) reprezintă o provocare nu doar pentru profesorii din școala dvs, ci și pentru alți colegi/școli din țară și din lume.
Ce obține o școală la final? 1) O experiență de cercetare, 2) O serie de rezultate despre un subiect important pentru învățare 3) O serie de rezultate agregate ale unei comunități mai ample din care face parte. 4) O listă de posibile acțiuni 5) Interacțiunea cu o echipă de cercetători și nu în ultimul rând, 6) dialog colegial și profesional în cancelarie.
Școala e invitată să le transmită elevilor că sunt încurajați să răspundă deschis, că formularul este anonim și completarea benevolă și că obiectivul primirii acestor răspunsuri este de îi susține în demersurile de învățare și dezvoltare. Formularele Teleskop nu solicită nici un fel de date personale ale elevilor, iar scopul întrebărilor este strict educațional. De asemenea, acestea sunt construite astfel încât interpretarea lor sa fie intuitivă și accesibilă chiar echipelor locale din școală.
Este recomandat ca la finalul proiectului, indiferent dacă școala decide sau nu continuarea unor intervenții în etapele următoare, să existe un demers de discuție cu elevii a rezultatelor locale obținute (sau chiar ale cercetării finale, în formule ușor de înțeles).
Modelul propus de Teleskop democratizează si accesibilizează conceptul de cercetare, făcând scolile mai agile în a-și cunoaște elevii și a le fi alături în învățare. Școala mai aproape e un program independent initiat de Teleskop si partenerii săi, care încurajează sprijinul, respectul si cooperarea intre cercetători, manageri si profesorii practicieni.
Programul are ca partener Centrul pentru Studiul Democrației și este deschis pentru gimnazii și licee din România și din Republica Moldova.
Echipa Teleskop Teleskop - Feedback clar și simplu la clasă.
Teleskop găzduiește pe blog scurte articole care prezintă metode și abordări ale colegilor din echipă și ale invitaților, pe diverse teme din sfera educației.