(MD) Competența de a învăța să înveți merită să fie în topul priorităților din școli. Programul "Școala mai aproape" anunță rezultatele cercetării.

Un articol publicat de Monica Mocanu în

(MD) Competența de a învăța să înveți merită să fie în topul priorităților din școli. Programul "Școala mai aproape" anunță rezultatele cercetării.

audio-thumbnail
Ascultă în format audio
0:00
/1:48

Dincolo de diferențele firești dintre sistemele școlare solide din lume, acestea au câteva lucruri în comun, printre care faptul că își bazează viziunea și soluțiile de dezvoltare pe date și pe cercetare. Provocările date de pandemie, dar si de impactul tehnologiei și al AI-ului în societate sporesc necesitatea unor acțiuni care sa aducă împreună practicieni și cercetători. Mai direct spus, și la noi, ca și în sistemele din lumea largă, putem îmbunătăți doar ceea ce cunoaștem și măsurăm.

După o pilotare efectuată în 2023 în câteva școli, Teleskop și partenerii săi au propus în februarie-martie 2024 comunităților de școli din România și Republica Moldova să își aducă Școala mai aproape* și să obțină indicii asupra percepției elevilor asupra învățării, pentru a îi putea susține mai bine. 43 de directori din România și 32 din Republica Moldova au răspuns acestui apel, rezultând două rapoarte de cercetare distincte.

Cu cine dialoghează elevii din Republica Moldova despre metodele proprii de învățare?

Pentru început, pe eșantionul studiat, rezultatele arată că dialogul cu profesorii asupra metodelor de învățare se restrânge cu cât se înaintează spre clasele de liceu, cu ușoare creșteri punctuale în clasele a 9-a și a 12-a.

Cifrele de start sunt (MD):  32 de școli, din care 20 de gimnazii și 12 licee. Total 5176 elevi, din care în gimnazii 3946 elevi și în licee 1230 elevi. Urban 3246 elevi, rural 1930 elevi. Acoperire geografică, 20 de raioane.

Raportul nu a intenționat să găsească motivele pentru care apar anumite tendințe, nici să propună judecăți de valoare, evaluări sau comparații. Studiul a investigat dacă se constată prezența unor programe/ acțiuni interne în școli care să susțină elevii să învețe cum să învețe, iar rezultatele semnalează prezența unor acțiuni în acest sens.

În acest articol e prezentat doar raportul pentru Republica Moldova. Pentru a vedea raportul pentru eșantionul din România, click aici.

Alături de rezultatele pe datele generale, școlile din ambele țări au primit în regim intern diagramele proprii în relație cu mediile din eșantionul național. Acestea pot constitui un punct de pornire pentru acțiuni interne în școală, corelate și cu răspunsurile la întrebările deschise. O serie de recomandări generale sunt disponibile de asemenea.

Cercetarea a preluat răspunsurile unui grup masiv de elevi și poate genera multiple priviri și stări pentru cei care îl vor parcurge. Ne-am bucura să reprezinte startul unor clarificări, unor limpeziri, unor dialoguri sau acțiuni care să apropie și să coalizeze energii. Și, de ce nu, pe viitor să inspire mai multi absolvenți să devină profesori, aceștia găsind în școli cadrul profesional și de carieră pe care îl așteaptă.

#clarșisimplu

Despre cercetare

2024

Despre Școala mai aproape

Școala mai aproape este un program independent de cercetare inițiat de Teleskop, care a propus în februarie-martie 2024 investigarea percepției elevilor asupra metodelor de învățare practicate (în special de acasă). Programul a fost deschis pentru gimnazii și licee din România și din Republica Moldova și are ca partener Centrul pentru studiul Democrației.

Vezi cadrul conceptual

Pentru a fi informați asupra proiectelor din anul școlar viitor, ne puteți contacta la [email protected]

Distribuie articolul

Dacă ți-a plăcut articolul, te rugăm să-l distribui pe rețelele sociale. Îți mulțumim.

Feedback clar și simplu la clasă.

Cu peste 2 milioane de răspunsuri și 7 100 de utilizatori, Teleskop este cea mai mare platformă de feedback pentru școli și profesori.